torsdag 17 januari 2008

Med-vetande

Jag har skrivit, eller mer exakt, skriver ständigt en bok, vars omslag du ser. Boken är inte skapad för att publiceras utan mitt eget projekt att formulera mig. Jag upptäckte när jag skrivit några år att boken levde sitt eget liv. Varje gång jag tillförde en tanke förändrades resten av boken.

De som är vana att skriva känner säkert igen sig i hur svårt det är att hitta ordet som motsvarar den tänkta tanken. Ibland visar det sig att tanken var oklar och då är det bara att börja om. Många återvändsgränder har det blivit, men de är i sig lika intressanta.

Det svåraste menar jag ändå är att orden redan är uppptagna" . Orden härleder och betyder för mig inte exakt det jag skall formulera. Att skriva med tusentals fotnoter och begreppsförklaringar är inte min avsikt. Det skall gå att skriva exakt utan att använda traditionell vetenskaplig form och struktur.Det boken behandlar är det du troligen kallar jaget eller själen, eller vad du nu använder för ord. Ursprunget är en livslång fundering om hur vi uppfattar verkligheten.

Med-vetandet som är ett arbetsnamn, skall inte förväxlas med det vi i dagligt ordbruk kallar medvetandet. Många teorier och modeller vi idag har till vårt förfogande är, menar jag, rent felaktiga. När det gäller områden som praktisk tillämpning av psykologi och psykiatri kan nuvarande teorier ibland vara direkt skadliga.

Att formulera mig inom ett område som är så fullt av religiösa och vetenskapliga myter och sanningar låter sig inte göras utan att själv bli ifrågasatt och ibland idiotförklarad. Jag bruka använda mig av ett litet "citat" från en nobelpristagare för att neutralisera det grövsta ifrågasättandet.
"Den klassiska vetenskapen, den mystiska vetenskapen om en enkel, passiv värld, tillhör det förflutna, dödad inte av filosofisk kritik eller empirisk resignation utan av vetenskapens egen inre utveckling"
Prigogine & Stengers


Så skrev jag ungefär på min blogg. Nu när jag skriver här så kör jag en repris. Så vi får se om det blir något mer framöver som jag placerar under kategorin Med-vetande.


Tack, för att du tog dig tid att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar