söndag 1 juni 2008

Utan kontakt inget kontrakt

För så där 25 år sedan på en missbruksinstitution som hette Vallmotorp hade jag min första praktik under socionomutbildningen. Det var en miljöterapeutisk institution som hade behandlingstider på minst 1 år. Därefter en lång utsluss via skola osv..
Sedan kom besparingarna och nedrustningen av narkomanvården i Sverige. Allt skulle fixas på 4 veckors kurs och därefter fick personerna med beroendeproblematik söka stöd hos varandra i olika anonyma sällskap.
Vad jag tycker om den utvecklingen...gissa...Överdödligheten har varit stor och moralisterna har fått härja fritt i svensk vårdpolitik. Nu kallas det evidensbaserad öppenvård..vad jag tycker om det ...gissa..

Men nu har tydligen ytterligare en utredning producerats. Det är många som skall profitera och leva på beroende människors livsöden. Ett kontrakt för livet kallas det lite poppigt.
Jag kan bara referera till bland de första orden jag lärde mig. Utan kontakt inget kontrakt.
Hemligheten i att lyckas med att hjälpa en annan människa är så enkel som respekt och ödmjukhet. Det kan formuleras som ordet kontakt!

Mer intressant av wadström. Andra om: beroende missbruk behandling kontrakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar