tisdag 8 juli 2008

FRA-debatten fortsätter

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade socialdemokraterna kommit överens med miljöpartiet om att riva upp FRA-lagen.

Det kommer lite sura kommentarer här och var om att avlyssningen kommer att fortsätta. Det som skett nu är att socialdemokraterna har satt ner en fot i frågan. Det finns nog ingen miljöpartist eller pirat eller frihetsälskare i detta land som tror att frågan är avgjord.

Det är ändå en tydlig signal att socialdemokraterna vill diskutera och försöka hitta en lösning som inte kränker vår integritet.

Jag har skrivit kilometer om FRA och FRA-lagen. Jag tillhör nog en minoritet i det här landet som anser att vi överhuvudtaget inte skall ägna oss åt spionageverksamhet i någon form. Så fort vi börjar bygga system för att övervaka möjliga hot så skapar vi hotbilder som inte är sanna.
Vi utsätter oss för hot genom att delta i USA´s övervakningssystem.
I en globaliserad värd är det bara löjligt att leka stormakt. Skulle någon vilja störa vårt samhälle eller tom. invadera vårt lilla land så gör de det ändå.

Jag vill inte leva i ett land där vår regering väljer att lyssna av min telefon och att läsa mina brev. Jag vill ha min integritet och frihet.

Jag tror inte en sekund på ärligheten i socialdemokraternas uttalande att riva upp FRA-lagen. Det är nog ärligt på så sätt att de vill omarbeta lagen till något mindre kränkande och accepterat förslag. Men att tro att socialdemokraterna skulle se på frihet som jag är bara naivt.
Så till alla miljöpartister, pirater, ungdomsförbund, ja hur ni nu vill kategorisera er. Fortsätt debatten ända tills avlyssningen av oss svenska medborgare upphör!
Fred och stabilitet bygger man på tilltro till andra folk och nationer och genom en gemensam utveckling för en hållbar grön planet.
Aftonbladet har en artikel om kontroll och regelsamhället. Det är befriande när media skriver om allt skit vi råkar ut för. Kan ingen se till att varudeklarera politikerna till nästa val! Vi stryker då alla moralister och centralister. Varför skall dessa maktfullkomliga människor ha åsikter om mina rökvanor, mina alkoholvanor, mitt sexliv osv. Det är för mycket moralister i riksdagen. Byt ut dem mot människor som förstår orden fri och frihet.
Media har en korkad rubrik om att mp-väljarnas miljöintresse dalar. Suck...nu pratar mängder av partier om det miljöpartiet talat om i 20 år. Men ordens tid är förbi, nu skall vi göra realpolitik av orden. Det handlar om att införa begreppen frihet och miljö i alla våra andra politikerområden. Skola, äldreomsorg, vård osv.. Så den som inte begriper att miljöpartiets politik är den ledande ideologiska strömningen under 2000-talet kanske skall vakna nu.
Det är slut med högerpolitik och vänsterpolitik nu går vi rakt fram. Konsumtionssamhället drar snart sin sista suck och i en globaliserad värld handlar det om solidaritet med andra människor, djuren och naturen. Vi har bara en planet svårare än så är det inte.


Släng ut Reinfeldt och Bush ur min telefon NU!
För övrigt anser jag att FRA-lagen bör förstöras NU!
SvD 1 2 DN 1 2 AB 1 Expr 1 2 Dagen 1 HD 1 Sydsv 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar