torsdag 11 december 2008

Märkliga gammelmedia

Märkligt att Aftonbladet via bloggportalen utlyser täling om bästa blogg. Jag känner mest Aftonbladet för att vilja strypa och "censurera" bloggarna. Men det kanske ger fler läsare till tidningen:)

Nu kommer lite reklam.

Som vanligt anordnas Bästa blogg 2008 alla kategorier helt oberoende av reklam och medier. Så som alltid finns det alternativ. Läs mer här. Finns lite korta synpunkter och länkar att läsa där också.

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: Årets blogg, Årets blogg 2008

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad menar du med att vi stryper bloggar?


    Vänliga hälsningar
    Andras Aspegren
    communitychef Aftonbladet

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas.
    Du undrar vad jag menar. Du skall två konkreta exempel.
    1. SvD har t.ex vad jag uppfattat aldrig tagit bort något inlägg. I alla fall inte från mig. De visar alla länkar direkt i tidningen. Aftonbladet väljer en väg där endast de tre högst placerade på bloggportalen visas. Jag har själv kommenterat någon av Aftonbladets artiklar där ingen tidigare länkat. Trots det visas inte mitt inlägg. Det kallar jag för att strypa.
    2. Censur. Här är ett mycket bra exempel där Aftonbladet tar på sig ansvaret för vad en bloggare publicerar. http://wadstrom.blogg.se/2007/december/yttrandefriheten-3.html

    Ok att en tidning själva väljer hur de hanterar boggare. Aftonbladet är ju affärsdrivande och väljer sin egen profil.

    Samtidigt har en tidning som Aftonbladet ett bredare samhällsansvar och frågan är om ni tar det genom att strypa och censurera vad bloggare vill säga. Det är ok när det bryter mot lag typ rasism och upphovsmannarätt osv. Men när nu aftonbladet vill göra sken av att vara öppen för dialog och tom vill starta en tävling för att utse bästa blogg klingar det mycket illa i mina öron.

    Hoppas svaret är svar på din fråga. I övrigt tycker jag att Aftonbladet har ryckt upp sig till viss del som tidning. Men det är fortfarande lite mycket veckotidningstingeltangel som snarare fördummar läsarna än gör de aktiva i samhällsdebatten.

    Så när jag ändå har dig på tråden sätt lite fart på era journalister och berätta den sanna historien om Eva. Ni har den väl i arkiven eller hur?

    SvaraRadera