måndag 23 februari 2009

Har du sålt din själ?

Rubriken fanns i Aftonbladet om deltagarna i Big Brother. Det var en intressant rubrik som sammanfaller mycket med funderingar jag har. Själ är ett svårt begrepp för mig att hantera då jag inte ser att det finns någon själ. Men ordet kan ha en mening som mitt jag eller liknande. Trots att jag är ateist så tycker jag om att läsa om religiösa argument i samhälle och politik.




Kyrkornas Värlsdsråd skriver dagen om. ett citat: "Men var är de profetiska rösterna i dag? Så länge som girighet utgör grunden för det ekonomiska systemet kommer mänskligheten att bygga ojämlika samhällen. För mig bygger hela kristendomen på olämlikhet mellan män och kvinnor, mellan gott och ont. De kristna ledarna är ofta stora humanister som hanterar vardagens vedermödor tillsammans med människor i personlig kris. De politiska ledarna däremot som Hägglund och Odell de har nog sålt sin själ till makten och marmorn Det är lite tragiskt att de kristna partierna KD och SD båda är så fördomsfulla och profitinriktade.



Men hur är det med vårt personliga jag. I en kommuniststat eller en ren högerdiktatur har människorna mindre frihet än i Sverige. De flesta säger nog det självklart. Frågan är om det är sant. Finns det ett ekonomiskt välstånd kan människan uppleva att han/hon har stor integritet och självbestämmande. Hela allianspolitiken bygger på att ta bort det offentliga gemensamma och lägga valet och ansvaret på individen.



Vad händer då i ett samhälle utan stark religiös eller politisk styrning När alla förstått och ser sig som enskilda fria individer så finns en uppenbar risk att "marknaden" den rent råa kapitalismen är det som blir normgivande. Aftonbladet har en intressant artikel om det som skett på Island.



Många flyktinga som jag träffar och talar med beskriver Sverige som en extrem kontrollstat. Alltifrån personnummer osv.. Är vår demokrati i fara. Är det här en riktig bild.


Jag kan inte anklaga moderaterna för att ha sålt sin själ. Den gamla högern och de nya moderaterna har som jag ser det bara genomgått en kosmetisk mediaförändring för att passa det individuella Sverige 2000. Jag är inte det minsta förvånad över högens popularitet. Vem vill inte vara en smart individ som klarar sig själv och gör sina stålar på börs och fastighetsklipp.
Inte jag..passa på att rösta när du är här 4 dagar kvar i BvU 2009:1.
Jag är övertygad om att den modellen av ekonomismen brakar samman. Planeten klarar inte rovdriften längre och motsättningaran mellan rik och fattig bli för stor i moderaternas ide om samhälle.


Varför driver moderaterna så hårt övervakning och kontroll över den nya tekniken. Varför behöver moderatstaten och företagen ha kontroll över vad individerna gör och tänker?

Att vi som individer berätta om vad vi tycker och tänker i offentlighet en som t.ex. denna blogg är för mig begripligt. Den som vet vad en fri människa innebär bryr sig inte om pajaskonsterna från storebror Reinfeldt. Det kanske är någon som tror de känner min "själ". När jag ser att FRA väljer att följa mig på Twitter så lägger jag mig på golvet i ett asflabb.

Den tyske sociologen Wolfgang Sofsky har skrivit i ämnet och kommenteras i Svd. Citat: "men hans huvudpoäng är att vi inte nödvändigtvis är fria bara därför att vi inte lever under en i traditionell mening totalitär regim. Icke desto mindre har individen i dag förlorat sin integritet, menar han, hon har gjorts genomskinlig för kontroll, och även om det inte finns någon orwellsk Storebror som ser oss så finns det desto fler beskäftiga Småbröder som inte vill lämna oss i fred."
FRA Ipred Pirat Bay begränsningar av fri kommunikation på nätet. Varför har moderatstaten och företagen intresse?

Vilka är vi Vi måste hitta en ägare till SAAB säger Maud Olofsson Hon har kanske inte sålt sin själ. Däremot har hon sålt Centerpartiets själ om nu partiet har haft någon själ?


Det jag är förundrad över är hur rksdagen förvandlats till en marknadsplats för företag och lobbyister. Det blir lite pjaskonster över vårt lagstiftande hus. vad har vi kvar att hållasamman ett vi med i Sverige när politikerna kapitulerat och ideologierna dött?


Ni fick säkert inget vettigt svar på vad som händer med din själ i moderatstaten. men lite konkret pajaseri kan jag avsluta med.

På torsdag kommer den store kärnkraftslobbyisten Patrick Moore att finnas i riksdagen och tala sig varm för kärnkraften, inbjuden av moderaterna, folkpartiet, centern och KD. Moore lanseras felaktigt som en av grundarna av Greenpeace, som han lämnade för över 20 år sedan. Sedan dess har han arbetat som konsult åt indusrin och bland annat förespråkat kalavverkning i Kanada, genmanipulation, fiskodling och - inte minst - kärnkraft. Sedan 2006 leder han en internationell PR-kampanj för kärnkraft, finansierad av kärnkraftsindustrin.


Cirkus Reinfeldt pågår för fullt. Undrar om han har någon själ, eller är han bara en ateist utan vikänsla....Jag skall inte profitera på familjen Reinfeldts alkoholvanor. Men visst verkar det ibland som om vikänslan bytts mot enbart vinkänsla.
Skål bröder och systrar. Det är för många nykterister i Riksdagen som en av mina bästa vänner brukar säga! Kanske är vinet en tröst för en förlorad själ?

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: själ moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan fra yttrandefrihet tryckfrihet övervakning pressfrihet frihet sverigedemokraterna Technorati om: , , , Icerocket om: , , fra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar