onsdag 30 november 2016

Vi lever i en värld av dårar...

Det är lätt att hamna in i tankar typ "Vi lever i en värld av dårar". Texten är hämtad från en -70tals hit med Bee Gees How deep is your love. Så vill du lyssna på lite musik är det bara att klicka..



Nu blir det lite nostalgi innan knorren kommer. Jag har skrivit det här på en annan blogg så varför inte återanvända texten:

Mars 1976 Nyköping. (mina perspektiv).
Då var det äntligen kvällen då Bankiren skulle öppna i metropolen Nyköping.
I Dj-båset stod Egil Aalvik och på scen Lena- Maria& Sweet Wine,1:a på 10 i topp.
Egil hade varit med och startat piratradion Radio Stockholm och blev senare ett mycket stort Dj namn i USA. Det var nog inte så många av publiken den kvällen som fattade vilken grabb de hade framför sig som levererade musiken.
Lena Maria Gårdenäs kanske inte så många minns men hon hann med mycket innan hon lämnade musikbranschen. Hon var även med ABBA i Australien osv..
Själv hade jag inför kvällen skruvat ihop ett oändligt antal av IKEA´s stolar jag tror den hette Öglan. Hur som haver så var det många som satt på dessa stolar genom åren och drack kalla Heineken.
Brandmyndigheten hade beslutat om att lokalen tålde 400 personer. Ibland var det faktiskt lite svårt att hinna med att räkna alla dansanta glada människor som for runt i den minst sagt rökiga lokalen.Jag är inte 100% säker på att det inte någon kväll var 401 som slank in genom dörren samtidigt. Grabbarna i dörren släppte nog ibland in en och annan flicka de tyckte särskilt mycket om…
Det var några år sedan ...

Nu är vi åter 2016 och jag sitter och funderar på vilka konstiga turer Livet tar. Jag hade kommit hem ifrån FN-tjänst och hade bestämt mig för att inte göra något mer än måla några tavlor de kommande åren. 
Min bäste vän Göran tyckte nog "björnen skulle komma ur sitt ide" så han lurade iväg mig till ett Disco i Norrköping där han jobbade. Stig "allas pappa" såg väl att den här grabben gillar att jobba så helt plötsligt var jag involverad i en bransch jag inte hade haft en tanke på. Det var ändå en rätt bra kompromiss arbete på helgen och ledigt hela veckan. Det blev lite mer när vi öppnade i Nyköping men i stort var det ett fritt jobb utan massa dårar som skulle styra och ställa. 

Det är svårt att beskriva kärnan i jobbet men det var nog att räkna pengar och leverera till ägarna. Många som jobbade gjorde det säkert för det var party och det var platsen allt hände. Jag har alltid gillat lugn och ro så på ett sätt var platsen helt galen.

En rolig sysselsättning jag trivdes bäst med var att plocka ölsejdlar och flaskor. Jag klurade på svåra saker som hur får jag med mig mer än tjugo sejdlar och flaskor. Sejdlarna var inget större problem men det blev förbannat marigt när jag stoppade flaskor i sejdlarna. Visst det fanns backar att plocka i men det var inte lika spännande. Det var lite kul för många såg mina konstiga trix så en och annan applåd fick jag. Är det show så är det.

Men jag skall komma in på discjockey eller plattvändare. Det var ju vinylskivor på den tiden och två skivspelare och en mixer. Det var intressant att studera denna yrkesgrupp. För det var just vad det var, professionella underhållare. Det fanns de som lyckades få in exakta övergångar så låten bytte på samma takt. Sedan fanns de några som inte var så tekniskt skickliga men de pratade i låtbyten.  En del var riktigt slängda i käften.

Jag provade på jobbet några gånger och det var inte enkelt. Men eftersom alla diskjockey inte var så pålitliga med tiden hade jag alltid med egna skivor så vi skulle klara några timmar.

Den första discjockey som spelade i Nyköping  var som jag skrivit redan Egil Aaalvik och när jag idag snurrade kring på Youtube hamnade jag på ett klipp av just han


Nu tog jobbet slut för mig, dels var det några moralister som ville göra politisk karriär på att förbjuda mellanölet. Vilka dårar som om dagens alternativ är bättre. Sedan var det någon dåre som eldade upp ett disco och sådana ser vi än idag fast de har väl börjat elda bostäder istället. Som sagt många dårar finns det. 
Själv började jag köra lastbil/buss. Det var också ett rätt bra jobb på den tiden. Så klev det på en passagerare som var rejält rund under fötterna. Han berättade hela sitt liv. Jag hade fått rätt bra träning på att hantera konflikter och lyssna på livsberättelser på disco. Så passageraren var nog den s.k. droppen för sedan blev det raska steg till AF för att jag ville ha en kurs i att lära mig prata med människor. Den där figuren på AF gav mig ansökningsblanketter till socialhögskolan. 

Sedan var det slut på musik och så blev vardagen typ så här: 

Jag tycker det är rätt enerverande med "socialtanter" som upprepar sista delen av en mening. De har väl gått någon kurs. Att träffa människor och höra deras livsberättelser har varit givande. 
Men hade figuren på AF berättat för mig om neurotiska chefer och hur förvirrad organisationerna i vården är hade jag nog gjort något annat. 
Helt klart är att det är betydligt lugnare på disco än på soc. Kanske hade jag sluppit att träffa massa förvirrade och korrumperade politiker också. 

Välden är galen om allt blir en förevändning för att älta politik... en boning i sig själv måste man ha. Så nu har jag gjort mitt lönearbetande och kan återgå till mina tavlor och kanske orkar jag skriva ner några ord också.
Lite mer musik som avslutning. Tack för att du läste.


Jo jag lovade ju en knorr på den här bloggen. Det blev nog ingen men mitt valspråk kan du få:

 Lev Livet Leende.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar