måndag 8 december 2008

Bloggout - Hur fungerar din hjärna

Bloggout får vara mitt ord för skrivtrötthet på bloggen. Alla som bloggar mycket och även yrkesarbetande journalister hamnar nog i det tillståndet. Att varje dag producera en text om något som på något sätt känns angeläget för en själv är utmattande.

Det är nästan värre när man får många läsare och länkar till sin blogg för då börjar man skriva för andra och inte för sin egen skull.

Så nu har jag väntat på att besöken och länkarna skall upphöra så jag kan börja om igen. Det tog ca två månader innan det kändes rätt att börja blogga igen. Men nu kör vi ett tag igen.

I min bloggout så fick jag tillfälle att skriva för mig själv mina egna inre funderingar. Några av er vet om att jag de senaste tre åren börjat formulera mina tankar om medvetandet. Det är egentligen en livslång fundering om det objektiva och det subjektiva men framförallt en summering från tjugofem år av möten med människor i olika kriser. Jag som många fler har upptäkt att vi saknar hållbara teorier om jaget, hjärnan, medvetandet eller vad du nu vill använda för ord. Så nu har det blivit ett antal nya sidor i mitt egoprojekt :)

Nu tänker jag inte berätta mer om just den boken för tillfället utan passa på och visa dig till en intressant sida. Det finns många bilder av den här typen men den här tyckte jag var mycket illustrativ. Ser man på bilden roterar den. Du kan läsa mer om den förklaring som ges på sidan. Förklaringen tycker jag är lite nonsens om höger och vänster hjärnhalva men det som är intressant ur mitt perspektiv är att fundera över vad som sker när du väljer att få den att snurra åt ett annat håll. Vad är det i dig som gör detta val. Återkom gärna med en kommentar när du besökt sidan. Du klickar bara på bilden.


Jag får väl passa på och uppmana dig att rösta här på sidan nu när du ändå är här. Det är rätt intressant med politiska val eller hur. Vad är det som får dig att välja? När 4 helt skilda partier kallar sig alliansen så är det ingen som reagerar men när 3 andra partier enas om en plattform blir det massa märkliga reaktioner. Jag har funderat en hel del över detta fenomen. Självklart har de fyra partierna i stort äganderätten över svensk press men ändå. Jag konstaterar enkelt att det rör sig eftersom det låter så mycket :) Aftonbladet har en kul artikel om vad skall de nu heta. Varför inte kalla samarbetet för nya alliansen eller ny allians för Sverige. DN tar upp oppositionsens påtalande om Hemlösheten. Kanske Solidaritet vore ett bra namn för den nya alliansen. Svd tar upp frågan om dåliga hyresvärdar. Är det något som den nya alliansen borde ha lätt att formulera så är det en bostadspolitik. För det har Sverige saknat sedan den gamla trötta utförsäljaralliansen kom till makten. Men det blev de rödgröna som blev namnet!

Ja det får väl räcka som lite uppmjukning i bloggandet för idag. Vi ses snart igen.

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: bloggout medvetande hjärntest samhälle, , , moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan alliansen Technorati om: , , Icerocket om: , ,

2 kommentarer:

  1. den där dansande kvinnan var rent läskig.. hux flux så hade hon vänt sig utan att jag märkte det. Antar att ett välkommen tillbaka till bloggvärlden är i ordning, så välkommen tillbaka till bloggvärlden :)

    SvaraRadera
  2. Jo visst är det lite läskigt. Inte att den snurrar olika utan vad är det hos dig som styr tanken så att du ibland använder känslan och ibland logiken.
    Tack för vänligt välkomnande!

    SvaraRadera