måndag 14 januari 2008

The award goes to...

Bloggstafetten anordnad av bloggtidningen har just passerat etapp 12/50. Bloggaren Olle Eriksson på I Have a Knife skriver om att få ett pris. Det som intresserade mig mest var den fråga han formulerade till nästa etapp.

"Privatbloggarna blir allt fler och fler, men om alla ska ut med just sin åsikt och alla vill uttrycka sig på sitt sätt, vad har vi då kvar som är unikt? I och med bloggens framväxt blir alla politiker, mediarapporterare, modekännare eller journalister. Min fråga är inte hur detta kommer att sluta, men mer om det är nödvändigt för alla att blogga om sina åsikter och tankar, och varför de gör det? Blir det för mycket av det goda? Kommer privatbloggarna så småningom att förändra världen? Dessutom skulle jag vilja veta varför just du bloggar om politik, miljö och samhälle. Vill du påverka, gör du det bara för nöjet, eller kanske du har fler tankar än så bakom din blogg?"

Det här är ett ämne som sysselsatt mig sedan jag skrev min första blogg sommaren 2007. Jag skrev en sammanfattning i början av januari över det centrala i mitt skrivande.
Jag har också irriterat mig både på media som censurerar och på megafonbloggarna. Jag sammanfattade det i "fria horor".

Jag är en av de som följer media och är rätt kritisk till hur media invecklats. Den nya mulitimediatekniken har inte bara förändrat skribenten på bloggen utan även våra tidningar.

MegaFån-tidningar finns de. Matrixtv som pumpar ut bilder till passiva tittare ägnas mer och mer utrymme i vår svenska press. Bloggar som kommenterar följer med i Matrixagendan.

Så bloggtidningens och tidigare bloggares arrangemang av typ bloggstafett är ett sätt att bryta mönster och låta nya röster höras.

Det finns en fråga att vara lite vaksam på utifrån yttrandefrihet och det är pingredaktörerna. Kul ord eller hur? Det är en debatt som det kommer att finnas anledning att återkomma till. Gränsen mellan övervakning av missbruk och censur är mycket tunn. Vem vill ha ett samhälle där media inte längre är kritiskt granskande och bidrar till samhällsdebatten.

Läs gärna mina små kommentarer om hur en valundersökning presenteras i pressen och du har väl röstat? Skriv gärna några inlägg om den omröstningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar