söndag 20 januari 2008

FRA & PP & AB

Försvarets Radioanstalt FRA har startat en blogg som de kallar för Klartext. Så skriver Christian Engström på sin blogg. Christian Engström är vad jag förstår f.d. folkpartist och numer en i piratpartiet. Det var ett intressant inlägg och mycket läsvärt.
Jag har alltid funderat på vad FRA var för något. Jag började få besök när jag startade skriva om yttrandefrihet. Det är inte lätt att vara vanlig naiv svensk i denna digitala djungel. Så tack Christian Engström för ett bra upplysande inlägg.

Det kanske skall ställas i relation till Lisa Marklunds inlägg om fildelning. Jag har läst hennes inlägg i Expressen flera gånger för att försöka förstå vad hon vill säga Det utmynnar i hennes egen slutsats.
Slutsatsen: "Att medlemmarna i Piratpartiet kallar sig ”förkämpar för frihet, integritet och rättvisa” är alltså ett skrattretande självförhärligande utan like. De borde säga som det är och sluta hyckla: Vi är ett gäng lata, snåla nättjuvar som snyltar på andras arbete."

Jag antar att hon menar att det är hon som arbetar och andra snyltar. Det är en märklig utgångspunkt för en som arbetar i media. men det handlar väl om makt och pengar som vanligt kan jag tänka mig.

Men ordet är fritt. Hit är alla välkomna både att lyssna, kommentera, kopiera och även avlyssna. Jag blev lite sur på Expressen som tog mitt blogginlägg rakt upp och ner och gjorde en artikel. "Expressen avslöjar". Inte sur för att de använde det material jag producerat och publicerat utan för att de inte uppgav källan.

Källhänvisning handlar om att i den digitala världen finns det så mycket information att läsaren måste ges möjlighet att granska källan. Men vi är i en rasande takt på väg in i något nytt där medierna interagerar och integreras. Jag förstår makthavare och de som har ekonomiska intressen i den gamla världen. De är lite oroliga att tappa kontrollen :)

Intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar