måndag 21 januari 2008

Ord & språk

Något jag skrivit mycket om är ord. Jag själv har fått ett tangentbord där bokstäverna av någon anledning byter plats. Mycket av det fixar stavningskontrollen. Det finns också en felstavning som smyger sig in och blir allmänt vedertagen. Jag skrev tidigare ett inlägg om ordet andvända.

Det finns ett annat lite allvarligare problem och det är vilseledandet. Användandet av ord som främst reklamen och politiker står för. Genom att glida och lägga in ny betydelse i orden så lurar politikern läsaren. Moderaterna det nya arbetarpartiet är ett lysande exempel. Så när språket inte används för att öka kommunikation, förståelse och kunskapsspridande så är det mörker. SvD har en artikel idag som heter politik handlar om mer än ord och så är det. Ord skall hjälpa oss alla att förstå verkligheten. Vad jag vet så finns det bara en verklighet.

Någon som lyser upp i sin språkbehandling är the real mymlan. När hon vann årets blogg 2007 alla kategorier så surade några. Tävlingen var inte utlyst på rätt sätt osv.
Nu tar hon upp ordet i ett kort inlägg "så många siter". Vad är det för märkvärdigt med det inlägget då? Det är kort skrivet och hennes läsare är aktiverade att kommentera. Det var väl 140 kommentarer sist jag var där och tittade. ´Det är lika många kommentarer som Expressen brukar ha i tidningen.

Det diskuteras ibland om bloggens värde. Jag har framfört (och provocerat -ar) att megafonbloggarna som härjar överst på alla listor är störande. Ett klick in på en länk vad har det för värde. Mymlan och flertalet andra bloggar tillför något till läsaren. De lyser upp både genom att öka kommunikation, förståelse och kunskapsspridande. Läsare är meningen med att skriva offentligt. Bokstäver och ord så väldefinierade som möjligt ökar förståelse och kunskap.

Intressant Bloggar

1 kommentar: