söndag 13 januari 2008

Vad har undersökningar för mening?

Jag blir så trött på att Sveriges media inte kan presentera fakta, utan endast värderar. Demoskops undersökning finns idag i Svd, DN, Aftonbladet, Dagen. Läs de kommentarer tidningarna gör. Läs och begrunda varför bara Expressen ger hela materialet. Så här är alla siffrorna i min egen tabell. Källa till min tabell är Expressen

Övriga 1,0 , V 5,0, S 44,3, Mp 7,5, C 5,6, Fp 9,3, M 20,7, Kd 3,0, Sd 2,8.

Jag fick en kommentar om att på Demoskops hemsida finns andra siffror. Så nu undrar jag även över expressens sifferpresentation. Men källorna finns här så det är bara att ni läser och funderar. Kommentaren förstärker bara min fråga i inlägget. Vad har undersökningar för mening?

Så då kom ytterligare en kommentar från ola bandola som jag presenterar i sin helhet. Kanske man bör skilja på vilken månad undersökningen är gjord. Den undersökning du hänvisar till är från Dec 2007 medans Expressens är från Jan 2008.Sånt kan ha en avgörande betydelse.Nu är källkritiken utredd. Det återstår min ursprungliga fråga. Vad har undersökningar för mening? Siffrorna i min presentation är alltså korrekta.

En ny fråga vi inte har diskuterat är vad är underlaget till en undersökning. Vem är det egentligen som får möjlighet att svara på en undersökning (urvalet) och hur ser frågan ut?

Jag återkommer under kvällen med en "rolig uppföljning".

4 kommentarer:

  1. Enligt Demoskops hemsida får SD 3,1% av sympatierna. Det är allt annat än förvånande att detta inte nämns i det TT telegram som återges i SvD.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det inte är någon mening med undersökningar om fakta hela tiden ändras. Min källa är angiven till Expressen. Där står 2,8%. Tack för informationen.

    SvaraRadera
  3. Kanske man bör skilja på vilken månad undersökningen är gjord. Den undersökning du hänvisar till är från Dec 2007 medans Expressens är från Jan 2008.
    Sånt kan ha en avgörande betydelse.

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt. Tackar för informationen.

    SvaraRadera