fredag 21 mars 2008

Klick, länk och lite tänk

Jag fick för mig att jag skulle titta lite på bloggportalens listor.
Mest klickade senaste veckan.
Blondibella 342871,
Kenza 226759
Tjuvlyssnat 151333
Engla 117161

Mest länkade då kommer det en annan bild
Jinge 54 bloggar länkar till 52 inlägg
Svensson 50 bloggar länkar till 68 inlägg
Lilija 54 bloggar länkar till 4 inlägg
Mymlan 41 bloggar länkar till 26 inlägg

Ur det här går kanske att avläsa något inte vet jag.
Jag kan bara utgå från min egen erfarenhet från min egen blogg. Med hjälp av olika verktyg så är det lätt att se hur många som bara hamnar på sidan och hur många som faktiskt stannar kvar och läser ett inlägg. De mest intresserade läsarna stanna längre tid och besöker fler inlägg.

Jag har förstått att de mest klickade bloggarna egentligen mest är reklambärare. Skulle jag köpa reklam så skulle jag nog inte välja antal klick. En läsare hinner knappast uppfatta en reklamsnutt på den nanosekund besöket varar.

En erfarenhet av listor jag fått är att givetvis titta på bloggar som har länkar men också att gå ner en bit i listorna. Det är där som det mest intressanta står att läsa. Helt nyregistrerade bloggar är också en intressant läsning, de är inte så enkelspåriga.

Vad är det då för nyheter på bloggportalen just nu...
Mest diskuterade.
AB. Alkoholen går inte ihop..AB Marcus birro-själv alkoholist..AB Hade för skitigt hem
Vardagsbetraktelser
AB. Olagligt bloggande ..AB Hade för skitigt hem sparkades AB Tjejerna som har miljoner skäl att blogga

knuff.se hittar jag lite roligare inlägg. Johan Ingerö "Det går tio Wetterstrand på en Löwengrip" Han ger en riktig bredsida till Maria för att hon kritiserar dold reklam i bloggarna. Så då börjar jag själv fundera om vad jag egentligen tycker.

Bloggen är ju bara en form av digital kommunikation. Så varför skall bloggen skilja sig från övriga samhället. Pengar och teknik styr kan det vara så......

Men skit detsamma egentligen jag är glad för att bloggen finns så jag kan sprida alla mina klokskaper;) Tack för att du tog dig tid att läsa och välkommen åter. Glöm inte att rösta när du ändå är här. Lämna gärna en kommentar om varför du läser någon av de 4 + 4 bloggar jag tog upp i inledningen.

Mer intressant av wadström Blondibella Kenza Tjuvlyssnat Engla Jinge Svensson
Lilija Mymlan Wetterstrand bloggportalen knuff blogg blogglistor bloggbesök blogglänkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar