tisdag 11 mars 2008

Ovetenskapligt om ADHD

Som av en slump så skrev jag ett inlägg på -on allsides- ADHD en samhällsdiagnos. Medvetet tog jag upp en kritiker som många ifrågasätter.

Det jag VET och vill fästa uppmärksamheten på är att det slarvas oerhört med neuropsykiatriska utredningar i Sverige. Outbildad personal sätter "diagnoser". Autism och Asperger som kräver lite mer omfattande utredning utreds inte! Autism och asperger ger dessutom rätt till stöd enlig LSS. Diagnosen ADHD ger inte personen de rättigheter han/hon behöver. Tillfredställer läkare och läkemedelsindustrin gör däremot diagnosen ADHD. Det finns ju ett piller! ADHD är inte en vetenskapligt vedertagen diagnos i världen och nu ser vi en annan av konsekvenserna...inget körkort läs Svd...eller DN..eller Aftonbladet.

Observera vad jag skriver om.
ADHD är en diagnos på mycket vaga vetenskapliga grunder som ger stora juridiska och ekonomiska konsekvenser för den som får diagnosen.
Ta aldrig emot en diagnos innan en fullständig utredning gjorts av erfarna yrkesmän med vetenskaplig kunskap och legitimitet. Se till att utredningen görs av yrkesteam på landstingens neuropsykiatriska enheter. Acceptera aldrig en skolläkares eller en allmänpsykiatrikers utlåtande. Med det menar jag att t.ex. Autism och asperger skall vara utredda och uteslutna. Läs på alla beteendekriterier som finns så förstår du att det är viktigt med ordentliga utredningar.

Det allra viktigaste är att vad gör vi i samhället för att ge en person med neurohandikapp rätt till utbildning och stöd till ett fungerande arbete och självständigt liv. Samhället sviker idag stora grupper av människor oavsett diagnos.

Kort info om AspergerMer intressant av wadström Fler bloggar om autism asperger adhd damp neuropsykiatri psykiatri skola folkpartiet

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är olustigt med användning av bokstavsdiagnoser i körkortssammanhang, vad blir nästa restriktion. Usch jag vill inte ha ett sådant fördomsfullt samhälle, däremot tycker jag att den som behöver ha hjälp ska had et. Men det är enhelt annan sak.

    SvaraRadera
  2. Tack för bra inlägg, håller fullständigt med om att utredningar ska göras grundligt och inte bli till personens nackdel i riskbegränsningssyfte.
    Kolla gärna in http://resurs.blogg.se

    ResursBloggaren,

    http://resurs.blogg.se/1205299218_trygghetsnarkomani_oc.html

    SvaraRadera