tisdag 1 juli 2008

Jag har infört censur på mina bloggar

Jag har infört censur på mina bloggar. Det är en mycket märklig rubrik från mig som hävdar yttrandefrihet i alla dess former.

Främlingsfientliga kommentarer, kommentarer från parter i konfliktområden typ turkiet - kurdistan, propagandinlägg för diverse kampanjer, påståenden om kriminalitet och drogmissbruk och sexköp av enskilda politiker, ja listan kan göras lång över de inlägg jag senaste veckan dumpat rakt i papperskorgen. Snart får vi inte ens skriva om sex utan att det kommer någon moralistisk kärring och säger att det är stötande.

Jag funderar att helt stänga mina bloggar för kommentarer överhuvudtaget. Nedanstående har ingen inverkan på mig.

Däremot har de krypande reglerna om registrering och krav på bloggare från EU och självklart FRA-lagen påverkat mig. DN och Aftonbladet har själva redan infört den typen av censur. Så gammelmedia är redan tystad. Eller tro du på att vi har en fri press oberoende av ägare i Sverige? Den här lilla bilden brukar dyka upp ibland på nätet. Jag har alltid undrat var den kommer ifrån och varför den dyker upp.

Neeeeej nu kom den där förbannade pixeln igen. Snälla FRA skydda mig från pixeln den finns snart överallt


Så till er alla som vill ha en kommentar publicerad. Skriver ni kritiskt om någon makthavare eller religionen så godtar jag inte länger anonyma kommentarer. Du som skriver med namn får nog börja formulera om dig om du vill framföra dina åsikter här. Helst skall ni tycka som jag, det underlättar publiceringen betydligt.

Kanske kommer jag att lägga ner allt bloggande. Jag har så många forum jag kan framföra mina personliga åsikter på ändå (utanför Reinfeldts öron). Men nu lever jag i ett land där vi fått en regering som vill avlyssna oss och kontrollera oss medborgare. Så varför skall jag ta skit för allt skit som kommer i form av kommentarer från dig.

Nejdå jag tänker inte sluta att skriva mina åsikter om allt mellan himmel och jord. Jag skiter faktiskt i vad Reinfeldt och andra kontrollanter vill uppnå. Jag skiter faktiskt vad alla moralister vill uppnå..för vet du vad yttrandefrihet egentligen handlar om...jo MAKT.


Det finns mycket av de bilder som media sprider som är ren lögn. Eller kanske jag skall formulera det som, att genom att makthavare får ge sin ensidiga verklighetsbeskrivning så får de oss alla att "tro" på något som faktiskt är en ren lögn.


Jag vill återigen göra lite reklam för tre filmer som du hittar längst ner till höger på den här bloggen. Titta på filmerna och se på dem i perspektivet att det är en beskrivning av det som sker. Du kommer utan minsta tvekan att avfärda dem som konspiratoriska och felaktiga. Men poängen är att hur vet du att den bild eller kunskap du har om det som sker är verklig. Var har du fått din egen bild ifrån. Du har ju inte själv upplevt allt eller hur och ändå är du tvärsäker i hur allt är..eller hur.. Jovisst du grundar dina uttalande enbart på vetenskap.. eller hur einstein.
Det är har det fria ordet är så viktigt. Yttrandefriheten gör att många människor kan ge sin beskrivning. Den kan grundas på religion, vetenskap eller vad du vill. Min övertygelse är att ingen någonsin sitter inne med sanningen...och jag har aldrig haft fel. Mitt största problem är att vara ödmjuk mot alla idioter som inte fattar. Just nu fattar inte svenska folket att de behöver avlyssnas för sin egen skull säger Reinfeldt. Det känns som att leva i en film Matrix t.ex...



Så alla mer eller mindre galna kommentatorer försök att formulera er så att det inte drabbar min rätt att publicera mina tankar på mina bloggar.
Det är just det jag skriver om som är planen. Vi skall vara rädda så att vi inför självcensur...och jag har alltid varit en lydig liten pojke:)


Gud vare med er på er resa bland kameror och mikrofoner. Verkligheten är mycket större än vad du tror och det upptäcker du när du börjar tänka själv. Människan är fri, låt aldrig någon ta ordet ifrån dig.



Vad handlade det här blogginlägget egentligen om. Jo det handlade om det fria ordet. Rätten att fritt få uttrycka sig hur man vill. Rätten att få formulera sig och rätten att få publicera sig. Vad du anser om det som står är helt ointressant förutom att du också har rätten att skriva vad du tänker. Låt inte rädda människor som Reinfeldt och FRA-moderaterna göra dig rädd. Låt inte folkkontrollanterna ta över folkpartiet..säg ifrån nu, du vet aldrig vilken verklighet du kan vakna upp till imorgon. Kanske en värld av kärlek och fred där inga moralister har åsikter om hur du är, ser ut eller vad du skriver...eller hur

1 kommentar:

  1. Om kommentarer

    Tekniskt sett är det här en blogg.
    En post (inlägg) med möjlighet att kommentera inlägget.

    Jag har från början stängt av alla möjligheter att kommentera.
    Det går inte. Bloggen tar inte in kommentarer via det vanliga sättet, "Comment this".
    Istället har jag ett omodererat forum på google groups.
    Där kan man skriva vad som helst. Men jag vill ju helst att man skriver nåt som berör i bloggen, eller rättare sagt på Free Discursion https://sites.google.com/site/freediscursion/

    Varför då?
    Varför har jag gjort så här?
    Och från början medvetet?

    Först lite om blog och kommentarer.
    Bloggen är historisk till sin karaktär.
    Kommentaren, så som den normalt hanteras med den inbyggda kommentatorsfunktionen i olika blogg system, följer det historiska inlägget, och blir så också historisk i sin placering beroende på antalet kommentarer.
    Men i denna konstruktion har vi också svagheter och problem.
    För det första så behöver inte ett inlägg vara inaktuellt bara för att det skrevs för 3 år sen. Och om du är intresserad av en aktuell fråga i dasgsläget så kommer inte rss-läsaren att plocka fram 3 år gamla blogginlägg, hur aktuella de än må vara för ditt läsande och frågan som intresserar dig.
    För det andra så har vi själva kommentaren. Kommentaren i ett inlägg, kanske är det som är det mest intressanta, inte artikeln i sig. Men har vi ett högt antal kommentarer till ett inlägg så kan det intressanta kommentatorsinlägget drunkna och försvinna i mängden. Det blir helt enkelt för mycket att hantrera för läsaren.
    Kombinerar man sedan det historiska problemet med mängdproblemet så blir bloggen faktiskt ett klumpigt verktyg.

    Och då funderar väl någon redan varför jag då väljer blogger?
    Men det är en annan historia, en historia om att hacka möjligheter.

    Och nu till mina egna val att hantera blogg och kommentar.

    Olika hanteringsskäl.
    Jag modererar inte, och behöver så inte lägga ned tid på dylika hanteringsfrågor.
    Jag behöver inte bevaka bloggen för kommentarer som jag av någon anledning inte vill ha synliga där.
    Om någon besöker Free Discursion, så kan denne göra en kommentar till något material på Free Discursion, börja starta en diskussion i relaterat ämne, utan att jag skall behöva bli inblandad, där jag skall behöva ge min tillåtelse att diskussionen startar. Sen kan man fritt flytta diskussionen nån annanstans, kanske startar en egen newsgroup, varför inte?, och ta med sig materialet från Free Discursion. Ingen blir inlåst.
    Hanteringssättet blir så avstressande, avfrustrerande, då hanteringssättet tar bort krav och begränsningar från båda parter. Jag behöver inte ta ställning till om jag vill eller inte publicera kommentaren. Och den som gör kommentaren behöver inte bekymra sig om att anpassa sig till vad jag tycker, och så vara fundersam om jag kommer att publicera kommentaren, och bli frustrerad/arg/förbannad när kommentaren inte kommer ut.

    Fokuserande skäl.
    Att inte behöva moderera gör också att jag, och andra, kan vara mer koncentrerad på det skapande.
    Jag skapar ett budskap, är koncentrerad på det.
    Någon kan reagera på mitt budskap jag skapat, och kan koncentrera sig på vara skapande på sin reaktion vad den än är, utan att jag kommer in som en bromsande kraft.
    Jag kan läsa kommentaren, diskussionen, inlägget på forumet när jag vill, om jag vill, om jag känner för det, när jag har tid för det.
    Så kan också kommentatorn, debattören, inläggskrivaren på forumet vara fokuserad på det denne vill göra, när denne känner för det, har tid för det, om denne vill.


    Detta är en kommentar på bloggen http://wadstrom.blogspot.com/2008/07/jag-har-infrt-censur-p-mina-bloggar.html
    Wadström kan göra flera val.
    Publicera kommentaren.
    Kopiera min kommentar och göra ett eget inlägg på sin blogg om ämnet, kanske efter en omskrivning så att det blir hans ord. Det har han min fulla tillåtelse att göra, och behöver inte ange mig som källa alls då denna kommentar, och inlägg på https://sites.google.com/site/freediscursion/blog-free-discursion inte har någon licens (kanske borde sätt cc på allt mitt material för att förtydliga det)
    Kasta det.

    Och än så länge har han faktiskt friheten att göra det.
    Men vem vet, det kanske kommer nå EU direktiv som snart regelerar exakt hur vi måste agera när vi får en "kommentar".

    SvaraRadera