fredag 22 augusti 2008

DN filtrerar men inte detta eller hur?

DN har ett rätt intressant sätt att censurera. Jag har visat på det några gånger under året kring historien om Eva. FRA-debatten har varit rätt avslöjande på hur "det fria ordet" hanteras av olika tidningar.
Nu har jag självklart ingen synpunkt på hur DN hanterar nyheter och dialogen med bloggvärlden. DN gör som DN vill. Det är ett privat företag som skall tjäna sina pengar på sin ide. Men just de stora tidningarna där DN är en har ett vidare ansvar utöver sin produktide.
Vi bidrar ju med en och annan skattekrona just för att upprätthålla den "fria pressens förmåga" att producera samhällsdebatt och information.
Jag och fler och fler börjar lägga till den här lilla loggan vartefter olika bloggar råkar ut för filtrering eller censur. Välj ord själv. Kunde vara intressant om andra bloggar skrev lite om hur pressen och i synnerhet DN hanterar "det fria ordet".

Idag skrier DN om myspace. Det kanske kan vara ett ofarligt ämne att släppa in wadström på.

Myspace är en ide som jag menar innehåller en hållbar framtidstanke. Formen kombinerar ord, bild och ljud på ett föredömligt sätt. Eftersom det finns en amerikansk ägare så kanske inte ordet på dessa bloggar blir 100% fri. Men visst finns det t.ex. lite musiker mot FRA och annat smått och gott även på myspace.

Det går ju att ha fler bloggar på olika servrar för att diskutera olika frågor. Kanske är inte alltid Sverige, Kina och USA de mest tillåtande zonerna i världen för "det fria ordet"

DN skriver idag om Eldkvarn. Eftersom jag kommer från "peking" och har växt upp med Plura och C0 trallande i min närhet så är det självklart att de också ingår som mina vänner på myspace.

Det som är kul med myspace är den lilla funktionen att ha direkt kontakt mellan vänner. För mig som vistats i restaurang & musiksvängen ett antal år har det varit ett kul sätt att återuppta lite äldre kontakter från förr så att säga.

Så nu DN får vi se hur ni hanterar det här inlägget. Inte var det väl så farligt med några ord från wadström?

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om:myspace dn eldkvarn musiker mot fra lex orwell , , fra yttrandefrihet tryckfrihet övervakning pressfrihet frihet FRA-lag FRAlagen Technorati om: , , Icerocket om: , ,

1 kommentar:

  1. Snart är all vår yttrandefrihet borta med vinden....

    SvaraRadera