måndag 15 december 2008

Expandera din bloggvärld



Tanken till det här inlägget dök upp när jag läste om Aftonbladets tävling om bästa blogg. Jag skrev lite om det tidigare, med anledning av den tävling jag arrangerar om Årets Blogg 2008 - alla kategorier.


Så hur brukar jag göra när jag bloggar kanske kan vara intressant för dig. Dels tittar jag gietvis på knuff.se samt bloggportalen om jag kan hitta någon ny intressant blogg. Jag brukar inte leta så mycket i listorna utan mest i flödet av nypubliserade bloggar. Sedan hittar jag givetvis lite favoriter jag tycker är intressanta och följer det den bloggaren skriver en period.
Som jag ser bloggandet är det en enorm väg att kommunicera och att hitta andra människors tankar.


Så nu tänkte jag ge ett litet tips till er alla hur ni kan leta bloggar på ett lite kul sätt.

1. öppna ett nytt fönster med adressen http://www.google.se/language_tools?hl=sv


Då hittar du en bit ner på sidan översätt en webbsida. Skriv in http:// ..adressen till sidan.. och vips är den på svenska. Så brukar jag göra när jag läser utlänsk press t.ex.


2. ett kul alternativ är att du gör som 1. men sedan går ner i högerspalten på den här bloggen till
"Rullar in bilder från världen på Blogger. Klicka på bilden du blir intresserad av och du är på bloggen" Du hamnar då relativt slumpartat på en sida du kan översätta. Prova och lek lite. Alltid hittar du något spännnde du inte hade en aning om innan.


Annars är ju media mest upptagna av hur hemskt nätet är med sex och droger, Även Reinfeldt driver den kampanjen rätt hårt. Ja vi har ju sett FRA och Datalagringslagar där de konservativa kämpar för agendan och kontrollen över kommunikationen och ordet. Det i sig föder nya politiska partier som Piratpartiet...så kampen om det fria ordet fortsätter. Fastna inte i den ankdam som press och regering försöker göra av nätet. Lek och var kreativ;) och skit i agendan uppifrån. Den vill bara få dig under kontroll och tyst! Frihet får man inte den har man!






Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: FRA IPRED, Google söktjänster internet översättning Årets blogg, Årets blogg 2008 Bloggportalen knuff piratpartiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar