lördag 31 januari 2009

Du gamla du fria ord

Det fira ordet i Sverige är i fara. FRA och den följande debatten var ett mycket synligt exempel på hu en liberalkonservativ regering i Sverige hanterar yttrandefrihet, tryckfrihet osv..

Debatten drivs vidare kring upphovsmannarätt och Ipred t.ex. Miljöpartiet och Piratpartiet är de partier som idag fattat och fortsätter uppmärksamma det som Sveriges regering håller på med.

Nu blir det en valfråga 2010 då v-s-mp till stora delar har en gemensam tanke.

Idag kommer ytterligare ett dråpslag mot det fria ordet fån den blåbruna röran som leder vårt land. DN-debatt har ett inlägg som handlar om regeringens försök att kontrollera det fria ordet.
”Politikerna tar kontroll över radioprogrammen”
Nye radiochefen Mats Svegfors: Sveriges Radio riskerar förlora kontrollen över hur programmen produceras.Rationaliseringskraven på Sveriges Radio hotar dess oberoende. Genom att ställa samma krav på oss som på myndigheter fråntar staten publicservice-företaget möjligheten att självt sköta sin egen förnyelse och utveckling. Ska till exempel riksdagen verkligen bestämma om hur många program som får köpas in? Vi riskerar förlora kontrollen över hur de program vi sänder och är ansvariga för produceras, skriver Mats Svegfors, som på måndag tillträder som vd för Sveriges Radio.

Dn är fortfarande den tidning som kan driva igång en debatt. Nu ser jag att DN håller på att tappa den rollen även om de fortfarande är relativt dominerande. Den här loggan börjar dyka upp alltmer i bloggosfären. . Jag har observerat att DN ibland väljer att strypa debatten. Nu tror jag inte att det är tidningens egen ambition utan mer att de valt en dålig lösning för dialog och debatt. DN använder Twingly för kommunikation med de nya medierna. De har då anlitat ett företag för "censur"

Körberg Schottenius Partners äger Interaktiv Säkerhet, http://www.interaktivsakerhet.se/. Interaktiv Säkerhet har uppdrag där anmälningar av inlägg i Twinglybloggar ingår.

Det här leder då fram till den svåra frågan vem beslutar om ordet skall få vara kvar eller inte.
Kanske en tidning som DN borde gå ut med en tydlig skriftlig policy. Skulle vara intressant om någon av DN´s redaktörer kunde svara här.
Ett observandum är, att jag inte råkat ut för att SvD stypt debatten. Kanske är det en slump med SvD håller nog på att ta ledning som förkämpe för det fria ordet i pressen. Ja, ja jag vet att det inte är en värderingsfri tidning. Vem vem är fri från värderingar?
Hur gör jag själv då?
Det finns tre typer av kommentarer jag valt att inte ta in. De är förknippade med det ämne jag skriver om. Och jag skall försöka förklara hur jag resonerar.

1. När jag skriver om främlingsfientlighet och SD så får jag alltid kommentarer i flock. Det är ett systematiskt agerande av dessa bloggar och kommentatorer. Ibland är kommentarerna sakliga typ ett felaktigt årtal eller liknande. Men alltför ofta så är det svar som inte ryms inom lagstiftningen och med mängder av länkar till mer eller mindre fascistiska sidor eller partidokument. Men däremot anser jag att frågor som SD driver självklart skall få utrymme i debatten.

2. När jag skriver om folkpartiet kommer det också mängder av märkliga anonyma inlägg typ är du utvecklingsstörd, lär dig stava idiot. Tragiskt att fp inte ser till att föra en dialog och debatt utan bara arbetar med militanta och populistiska utspel. En seriös debatt om typ FRA och det fria ordet klarar inte längre fp.

3. När jag skriver om energiproduktion i någon form så dyker det upp manualbaserade svar som endast har till syfte att propagera för kärnkraft. Denna kärnkraftslobby är driven av industrin, samt olika organisationer samt de tå politiska partierna fp och m. Jag kan inte påstå att de anställt ett antal bloggare för att driva kärnkraftskramardebatten. Men visst får jag funderingar när de dyker upp i flock med mängder av länkar till reklamsiter för KK.
KK är inte Ku Kux Klan utan KärnKraft.;)

Så visst begränsar jag debatten lite jag också. Däremot redogör jag för när och varför. Ibland samlar jag den typen av begränsade frågor i ett nytt inlägg där jag försöker lyfta fram lite sakliga synpunkter som skrivits i borttagna kommentarer.

Sex är också ett ämne jag undviker att blogga om. Så får du garanterat orgasm eller Han onanerar i duschen är rubriker från våra största kvällstidningar. Även SvD kör lite på temat, men kanske i en förfinad form med, psykologen svarar. Min fru söker kontakt med män på krogen. Så det fria ordet om sex är rätt väl tillgodosett. Det behöver vi inte vara oroliga för.


Så kommer du ihåg vad det här inlägget började med. Just det yttrandefrihet. Nu har motståndaren fått ett ansikte. Så läs DN-debatt och sätt det som sker i ett sammanhang med FRA osv..



1 kommentar:

  1. I debatten om TV-avgiften har det påståtts att den gör SVT (och, får man förmoda, Sveriges Radio) oberoende av politikernas godtycke och därmed immunt mot krav på nedskärningar. Mats Svegfors förefaller inte lita riktigt på den immuniteten... Eller är resonemanget inte tillämpligt på just Sveriges Radio, eftersom avgiftsfinansieringen sedan 1978 helt baseras på innehav av TV-mottagare?

    För övrigt anser jag inte att man kan ställa samma krav på en enskild bloggare som på ett massmedieföretag när det gäller vilka som får komma till tals via respektive medium. Du kan lugnt kritisera DN för dess tendens att tysta vissa röster, samtidigt som du själv gott och väl kan begränsa dig till de ämnen och de debattinlägg som du tycker tillför diskussionen något av intresse.

    Samtidigt är det intressant att läsa om hur du närmast automatiskt tycks utsättas för diverse kampanjer när du skriver om vissa ämnen. Det här fenomenet borde någon granska vetenskapligt, till exempel en sociolog som ber ett antal modererande bloggare att redovisa statistik rörande influtna kommentarer och deras karaktäristik. Genom att jämföra resultaten från ett flertal bloggar kanske man kan hitta ännu fler intressanta mönster. På 1980-talet var det någon svensk forskare som undersökte dialogformer i de elektroniska konferenssystem som fanns då; det här är ju i princip samma sak fast i större skala.

    SvaraRadera