lördag 14 februari 2009

Nu reder vi ut kvinnoöverg gömda och glömda

Jag har valt att inte skriva om Marklund och "gömda". Nu blir jag lite irriterad utifrån alla människors lika rätt och hur den ekonomiska makten samt intresseorganisationer utsätter individer för ett helvete.
I Nyköping bor det en man som utlämnats som ondskan själv utan egentlig prövning. De som känner honom vet att historien inte är sann. I lokaltidningen får han lite utrymme.
SvD Dn Aftonbladet ja alla korkade journalister springer i flock. Var tog journalisternas skyldighet att vara grävande undersökande journalister vägen?

Framförallt Aftonbladet är jag kritisk till.

Jag har haft en lång diskussion kring varför inte den här boken presenteras och diskuteras.
Historien handla om en kvinna som bor i Nyköping. hennes liv har blivit förstört för att hon utsätts för sexuella övergrepp som omhändertagen 14-årig flicka.
Men då var det makten som stod för övergreppen och ingen Marklund skrev. Inte ens Sveriges kvinnojourer sa något.
Skäms svensk press och hela kvinnorörelsen för det bedrägeri. Ge sig på en man som inte kan försvara sig går bra. Men när det gäller närstående intressen så håller ni käften. Nu gäller debatten att försvara en författare eller möjligen kvinnorörelsen. Inget intresse finns för sanningen eller omsorg om individer.

Yttrandefrihet och likhet för lagen gäller det inte i den penninghungrande journalist och författarkåren?

Nu har jag sagt mitt i den kletiga lögnaktiga debatt som Marklund myser i.

till alla som på riktigt vill verka för jämställdhet och skydd för den svagare parten. ofta är det kvinnor som utsätts, men ibland även män. Ta nu och sätt igång och fundera över de två Nyköpingsborna. En man som får stå som ansvarig för en bokförläggares karriär och en kvinna som utsattes för det värsta övergeppet i Svensk historia. Är det inte dax för er att våga ge er in i Eva´s försvar. Den debatten handlar också om hur hela svenska pressen och rättsväsendet håll käften för att skydda rika mäktiga män.

Kan jag få se samma drev för att försvara EVA som Marklund får för att försvara sin bok? Titta här...på exemplen...försök att föstå att det finns en man med familj och barn som anklagas av media. Varför jagar ni inte de makthavare i Sveriges Riksdag och storföretag som 14-åriga EVA utsattes för?

Bevisen – för MiaAftonbladet - 3 timmar sedanKristina Edblom Sanningen kanske aldrig kommer fram ”Hennes skräck och rädsla är verklig. Den är påtaglig och den är för alltid” ”Det är jag som är Mia” Nu ...
Liza Marklund: Jag tänker inte be om ursäktSvenska Dagbladet - 21 timmar sedanEfter debattstormen om boken Gömda träder nu författaren och journalisten Liza Marklund fram för att berätta sin syn på uppståndelsen och mediedrevet. ...
Marklund borde be om ursäktSvenska Dagbladet - 21 timmar sedanLiza Marklund har i dag kommenterat Monica Antonssons bok ”Mia - sanningen om Gömda” på sajten Newsmill. Här ger Monica Antonsson sina synpunkter på ...
Liza Marklund: Hon är modig och duktigSvenska Dagbladet - 21 timmar sedanLiza Marklund är lättad över att äntligen kunna bemöta kritiken som uppstått mot böckerna ”Gömda” och ”Asyl”. När huvudpersonen Mia i dag träder fram i en ...
Marklund: Modigt av Mia att träda framDagens Nyheter - 22 timmar sedanLiza Marklund tycker att det är modigt av Mia att träda fram. Det gör också att Marklund för första gången på allvar kan försvara sin bok. ...
”Det är jag som är MiaAftonbladet - 12 feb 2009Hon som misshandlades och förföljdes av mannen med de svarta ögonen – och skakade miljoner läsare med sitt öde. Men de senaste månaderna har hon kallats en ...
Liza Marklund: Därför skrevs "Gömda" och "Asyl"Kvällsposten - 3 timmar sedanHuvudpersonen i mina dokumentärromaner "Gömda" och "Asyl", Maria Eriksson, har nu valt att träda fram med namn och bild. I en intervju i tidningen ...
Mia Eriksson granskas av SkatteverketRealtid.se - 17 timmar sedanHuvudpersonen i Liza Marklunds bok Gömda får sjukpension samtidigt som hon tjänat miljoner på bokförsäljningen. Efter en anmälan från tidningen Dagens Media ...

Jan Helin kritiserar bloggdrevet mot MarklundDagens Media - 23 timmar sedanÖver åtta sidor i dagens Aftonbladet berättar den hårt kritiserade "Gömda"-huvudpersonen Mia Eriksson ut. "Det finns helt klart två sidor av den här ...
Skatteverket granskar Mia ErikssonDagens Media - 13 feb 2009Boken Gömdas huvudperson Mia Eriksson lyfter bidrag från Försäkringskassan men redovisar inte för de miljoner hon tjänat på bokförsäljningen. ...
Mia från "Gömda" träder framSundsvalls Tidning - 10 timmar sedan– Det är viktigt för mig att berätta min historia igen. Att jag går ut med bild och berättar min historia gör det lättare för Liza att förklara hur hon ...
Marklund: "Säkert fel i Gömda"Ystads Allehanda - 11 timmar sedanMedan beskyllningarna om lögn haglade över Liza Marklund var hon bakbunden av löftet om källskydd. I en intervju med Aftonbladet har "Gömda"-Mia själv talat ...
Marklund: "Gömda" är Mias sanningDagens Nyheter - 18 jan 2009Bråket om "Gömda" fortsätter på måndagen när Publicistklubben (PK) i Stockholm tar upp den bästsäljande och omdiskuterade boken till debatt. ...Hur sann är sanningen? Svenska YLELiza Marklund: Jag har lärt mig vilka som är mina vänner ExpressenKan man ljuga sig till sanningen? Osterbottens TidningKvällsposten - Blekinge Läns Tidning

Så är det så att gömda och glömda är rätt rubrik. Är det inte så att det är makthavarna som är gömda och de individer som utsätts för övergrepp är de glömda. Övergreppet mot EVA pågår dag och natt, genom ert förnekande av hennes rätt.

Mer intressant av wadström Andra bloggar om: gömda aftonbladet , , , , ,, , , , ,, , , , , , , Marklund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar