onsdag 4 mars 2009

Wallraff hos Alliansen

Günter Wallraff, född 1 oktober 1942 i Burscheid nära Köln, är en tysk journalist och författare.
Wallraff är författare av en rad böcker som innehåller så kallade industrireportage. Wallraff själv arbetade inom ett flertal tyska företag och industrier under 1960-, 70- och 80-talen och undersökte de missförhållanden som han ansåg rådde där.
Han är mest känd för att ha uppträtt som turkisk gästarbetare i dåvarande Västtyskland och därefter rapporterat om omfattande diskriminering samt illegalt insmugglade arbetare i boken Längst därnere från 1985.
Hans arbetssätt, att använda falsk identitet för att bedriva undersökande journalistik, kallas för att wallraffa.

Varför inleder jag med den tyske journalisten i detta blogginlägg. Jag är ingen Wallraf. Jag är en helt vanlig socialarbetare som arbetar i 25 år och även engagerat mig politiskt i Miljöpartiet.
Jag avgick för några månader som sammankallande i Miljöpartiet i Nyköping. Skälen kommer jag att återkomma till senare. Jag är fortfarande politiskt engagerad i Miljöpartiet i Nyköping och jag har politiska uppdrag så grön är jag. Jag har varken hjärtat till höger eller vänster. Många som kommer att läsa det jag skriver kommer nog att anse att jag rent av är hjärtlös:)

Jag vet inte om det hänt tidigare att någon gjort offentlighet om hur det verkligen går till med informella samtal och förhandlingar bakom de beslut och den mediabild som presenteras.

Så här bör man inte göra om man siktar på politisk karriär inom det politiska systemet. Så vilken tur att jag inte har några ambitioner om feta arvoden eller kommunal och statlig pension:)
Man får inte som seriös politiker analysera vad som sker efter att du lagt din röstsedel.
Jag vill också göra mycket tydligt att det inte är Miljöpartiet som skriver utan Björn Wadstöm. En helt vanlig fri medborgare som älskar ett öppet och fritt samhälle.

Det intressanta med det jag kommer att skriva är att Miljöpartiet i Nyköping valde 2006 att samarbeta med de 4 borgerliga partierna under namnet Nyköpingsalliansen. Det här betyder att jag har information om alliansens strategier och det politiska arbetet bakom kulissen. Eftersom jag kommer att skriva om arbetet inom Nyköpingsalliansen blir det givetvis mycket om det interna arbetet inom Miljöpartiet. Jag har informerat Miljöpartiets partistyrelse att jag nu kommer att skriva offentligt. Jag har även informerat den moderate KS-ordföranden i Nyköping Jan Carle.

Det här är en annonsering om att det kommer ett antal mycket intressanta artiklar om demokratin i verkligheten. Som alla som läser den här bloggen vet är yttrandefrihet mitt tema och nu kommer jag att använda min yttrandefrihet maximalt.

Eftersom skrivningen utgår från Nyköping så kommer jag att publicera på http://nykopingsbloggen.blogspot.com/ . Eftersom det är min lokala blogg så kommer jag att skriva en kort resumé här på ettan när det finns ett intressant inlägg på Nyköpingsbloggen.

Jag är övertygad om att innehållet kommer att intressera den lokala tidningen Södermanlands Nyheter men en del av innehållet är av generellt riksintresse så Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska dagbladet kommer att hitta intressanta uppgifter.

Den första artikeln kommer att skrivas efter nästa Kommunfullmäktigesammanträde i Nyköping. Det är en mycket intressant artikel om hur demokratin sätts ur spel fast det på ytan ser ok ut. Jag kommer att beskriva en process som är mycket lik den moderaterna drev kring FRA fast det här gäller det märkliga fastighetsaffärer på mycket hög nivå. Långt allvarligare en att vad en enskild politiker gör som SvD skriver om. Så jag hoppas ni kan få både kunskap och nöje av läsandet. En och annan skandal skall jag säkert kunna bjuda på också.

När jag började blogga 2007 skrev jag så här så min serie artiklar om spelet inom Nyköpingsalliansen kanske inte är någon Wallraff i egentlig mening men det följer helt min linje om yttrandefrihet.

I dagens tidningar står det om Pirat Bay rättegången och att Peter kommit ut som Miljöpartist. Jag skulle nog utan vidare kunna säga att det finns bara två partier kvar i Sverige som värnar om individens integritet och vår yttrandefrihet. Så förutom Miljöpartiet som jag själv valt att engagera mig i så har också Piratpartiet börjat växa av alliansens svek mot yttrandefriheten i och med FRA, Ipred, Datalagring, Inskränkningar för medborgare födda utomlands osv. Trenden är mycket tydlig och jag är förvånad hur Centerpartiet kan spela med i den blåbruna gröten. Kanske kan mina kommande artiklar ge lite ljus till vad politiker sysslar med.

I grannstaden Oxelösund som jag inte har lika stor insyn i det politiska spelet finns ett stort företag som heter SSAB. Det är spännande att se att höga bonus delas ut samtidigt som uppsägningar sker och metall har tagit över samhällsansvaret från alliansen genom att gå med på mycket ovanliga löneavtal. Metalls beslut är inte helt utan komplikationer och tänk om bara allianspolitiker hade modet att hantera verkligheten istället för att fortsätta sväva i det blå.
Det är en intressant fråga du kan fundera över. Företräder Moderatledaren Sverige eller bara de redan gynnade som valt honom. Håller egentligen vårt politiska system där medborgarna inte får utse politikerna. Jag tror att även den frågan blir belyst i min kommande artikelserie.

Demokrati i kommuner och landsting blir framöver allt mer angeläget att diskutera när staten släpper sitt ekonomiska ansvar och lokalpolitiker sätts att prioritera med knappa medel. Följer kommunpolitikerna de lagar som finns när de beslutar? Även den frågan kommer jag att beskriva när jag berör det kommunala budgetarbetet.

Så avslutningsvis finns det någon likhet och samband mellan det som sker i en liten kommun som Nyköping och vad som sker i andra kommuner. Mitt svar är givet ja och jag tror du kommer att bli lite klokare efter att du följt mina artiklar med fokus på en liten ort som Nyköping. Men jag återkommer, ha en bra dag.

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: Kommunpolitik Nyköping Nyköpingsalliansen moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan fra sverigedemokraterna Technorati om: , , , Icerocket om: , ,

1 kommentar:

  1. Europaparlamentsvalet närmar sig och du verkar vara en person med någon typ av samhällsintresse - jag utgår givetvis från att du röstar den 7/6. Jag vill i detta mail lyfta fram Jörgen Warborns politik, gå gärna in på hans hemsida www.warborn.se för att läsa om vad han kan göra för dig i EU. Warborn är en underdog i EU-valet, som nummer 17 på moderaternas lista är hans chanser att faktiskt komma in i europaparlamentet ganska små. Vad som krävs är 30 000 kryss i valet. Driver du eller funderar på i framtiden driva ett företag är Warborn kandidaten för dig, oavsett "politisk färg".

    Jag skulle bli jätteglad om du väljer att kryssa Warborn den sjunde juni.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera