måndag 2 mars 2009

DN-Vad Pål säger om Per


När jag började blogga 2007-07-08 @ 14:19:55 så var temat redan då Frihet. jag brukar formulera det som Yttrandefrihet..frihet...ja just fri.
Det fanns givetvis redan då en stark oro för yttrandefriheten i Sverige hos mig. Det här visar sig på olika sätt FRA, Ipred, Pirat Bay, Acta osv Sedan länge har jag förstått statsmakternas intresse av att hindra det fria ordet på Internet.



Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!



Men när jag bloggat en stund blev jag mer intresserad över hur vår tredje statsmakt pressen, radio och TV hanterade information. Isabella Lundh var den första blogg jag observerade som helt tydligt censurerades av DN.


loggan som fler och fler använder kommer från henne. Vad skrev hon då om. Nazism, rasism nejdå bara en mycket saklig argumentation för hennes yrke som råkar vara sex. Var det grova anstötliga bilder..titta själv och avgör.







Varför skrev inte tidningarna är en fråga som finns kvar hos mig. Min slutsats blev att i inte längre har någon fri press eller fritt ord i Sverige.



Nu upprör sig mängder av bloggar över att DN skriver "på regeringens uppdrag". Inte vet jag hur det ligger till med den saken Klart är att DN inte gjorde sitt jobb och informera medborgarna om att deras telefoner och epost framöver skulle komma att avlyssnas av Regeringen. Bloggarna skrev och skrev. DN försöker förminska människors egen vilja och ansvar för att försvara yttrandefriheten när nu pressen kapitulerat.


Bara på den här bloggen hittar jag 198 inlägg med sökordet FRA.


Visst jag förstår DN när de säger att det står mediaföretag bakom bloggbävningen mot FRA och för yttrandefriheten. Det är så enkelt att vad Pål säger om Per säger mer om...... DN än bloggarna.

Alltså det är så DN fungerar. Köpt, köpt,köpt inte av tidningsläsarna utan 0av lobbygrupper, politiker och dem närstående företag,


DN´s påhopp på mig och alla andra som skriver om Yttrandefrihet gav mig en förklaring till varför DN övergav en 14-årig flicka åt sitt öde. Men skit på er DN jag skriver för att jag anser det nödvändigt. Trist att ni inte låter några av era anställda (f.d. journalister) arbeta med undersökande och samhällskritisk journalistik...men då får ni väl inga reklampengar och presstöd kan jag tänka. Fegisar!


Bloggen är inte feg. Bakom varje blogg sitter det en individ som tänker och skriver som han eller hon vill.

Jag vill inte ha den övervaknings och kontrollstat som Reinfeldt med rask takt bygger upp. Så jag skriver och skriver och skriver och inte en enda liten krona får jag för besväret men jag är en fri varelse, en fri individ..hur är det med er på DN....


Nu är det massor som reagerat på DN´s påhopp. Jag tar upp en trave länkar. Jag vet att DN kommer att anmäla inlägget så att deras privatbolag kan stoppa indexeringenTwingly. Men jag är så van vid DN´s hantering av debatten så jag bryr mig inte längre om tidningens agerande




Här kommer fler som har synkunkter på DN



Deepedition deeped
Syftet mina vänner, vad var syftet?
DN, BLOGGOSFÄREN, BLOGGBÄVNING Det är många som blivit förbannade för DNs grävande artikel om FRA-motståndets påstådda koppling till andra intressen.
Sagor från livbåten, Sagor från livbåten, In Your Face, Opponent.se, Motpol, [digmar], Queen of light, Nikke Index, Amanda Brihed, Motherwitch och Världen enligt Jah H...
DN misshandlar bloggosfären[digmar] Det kan vara plågsamt när strukturer rämnarOrd, egentligen. Jag begriper inte Dagens NyheterNikke Index loggpost nummer 500MÅRTENSSON /Like a puppet on a stringlouisep.com frihetspropaganda - /
Vem regisserar DN:s smutskastning?Mia is a geek / Men vänta nu? hur var det nu igen?drottningsylt Den stora konspirationenIsobels text och verkstad » Kommentarer till detta inlägg Igår idioter, idag jubelidioterSagor från livbåten » Kommentarer till detta inlägg Skärp er nuCaught in the act / Konspirationen fortsätterDeepedition / » Kommentarer till detta inlägg En mastermind 2.0Jan Lindgren / : Vad vill DN åstadkomma egentligen?Sidvind /
Nyttiga bloggidioter i ett folkrörelseperspektivSignerat Kjellberg » Kommentarer till detta inlägg Skämmes tamejfan, DN!Rick Falkvinge (PP) En folkrörelse är fler än hundra PR-konsulterFrihet, Fildelning och Feminism FRA, gräsrötter och PR-konsulterJMW Kommunikation / ConspiracyMesserschmitt Vad är syftet, Dagens Nyheter? (opassande); 13 kommentarer Konstgjorda gräsrötter; 48 kommentarer PR-byrå mot FRA behövs inte (Copy me happy); 8 kommentarer Gräsrötter effektiv pr; 132 kommentarer Farmorgun i lobbyisternas ledband? (Farmorgun i Norrtälje); 8 kommentarer FRA-motståndet arrangerades av PR-byråer från Mars (Rick Falkvinge (PP)); 38 kommentarer Med neddragna byxor (Blogge Bloggelito - regeringsblogg); 6 kommentarer En tanke om opinionsbildning (Mitt i steget); 4 kommentarer En folkrörelse är fler än hundra PR-konsulter (Frihet, Fildelning och Feminism); 9 kommentarer FRA, gräsrötter och PR-konsulter (JMW Kommunikation); 6 kommentarer Visst är det intressant... (MinaModerataKarameller); 6 kommentarer
Alltså, DN:s ledarsida... (Stockholm enligt Ankersjö); 5 kommentarer Misstänkliggjort FRA-motstånd (Deepedition); 22 kommentarer Conspiracy (Messerschmitt); 4 kommentarer
Bonniers regisserar försvaret för The Pirate Bay (Isobels text och verkstad); 8 kommentarer
DN tramsar vidare (Henrik-Alexandersson.se); 3 kommentarerDagens Nyheter lånar sig till att bli en maktens megafon (MÅRTENSSON); 4 kommentarer Gammelmedia förklarar krig (Bloggsam); 4 kommentarer So, show me the money! (Hanna Wagenius); 10 kommentarer
Jag har ingen egen vilja (Frihet, Fildelning och Feminism); 20 kommentarer DN ger klarsyn (Federley); 12 kommentarer Den stora konspirationen (Isobels text och verkstad); 5 kommentarer Du begriper inte internet - den nya idiotförklaringen (Rolf van den Brink); 2 kommentarer Skämmes tamejfan, DN! (Rick Falkvinge (PP)); 2 kommentarer
ag och mina bloggvänner inte astroturf (Anna Troberg); 4 kommentarer Jag har protesterat på egna meriter... (MinaModerataKarameller); 33 kommentarer Folk behöver ingen pr-byrå för att fatta att FRA-lagen är en skitlag (Anna Troberg); 9 kommentarer Var fan är min lönecheck om jag får fråga?! (Teflonminne); 10 kommentarer DN och myggor (ConnyT funderar); 2 kommentarer Tung remisskritik mot FRA-lagen; 32 kommentarer


Ja Knuff.se tack för hjälpen att hitta bloggarna.


Och Deep du skrev några rader jag lånar rakt av.


"Vill avsluta med Farmor Gun, en av de mest fascinerande människorna som varit mycket viktig i “bloggbävningen” och med oförtruten envishet skrivit megabyte med text. I en kommentar säger hon:
Jag tillhörde den stora sovande massan, som fram till den 9 juni 2008 levde i tron att en allmän övervakning av folket inte skulle vara möjlig att införa i vårt demokratiska land. Att jag varit så naiv har jag sedan dess försökt råda bot på, PR-byråer förutan.


Här skrivs om kritiken av regeringens förslag till modifiering av FRA-lagen: Svenska Dagbladet här, här, här, härhär, DN här, här, här, här och här, Aftonbladet här, här, här och här, Sydsvenskan här, här och här. och Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan fra sverigedemokraterna Technorati om: , , , Icerocket om: , ,

1 kommentar:

  1. Jadu, när koncernen Bonnier äger ca 50% av medieindustrin i Sverige(DN ingår naturligtvis) så är det väl inte så konstigt att nyheter kan köpas och förvrängas som man vill. Stormogulen Bonnier har ju själv kräkt galla över det fria ordet på Internet. Lägger man då ihop ett+två+tre o s v så står det väldigt klart vad som är i görningen.
    Att då ha ett media som Internet som man inte har kontroll över (än) är ju en stor nagel i ögat.

    /Matthias

    SvaraRadera