söndag 12 april 2009

Inte sant eller intressant?

Politikerna misslyckas – lär av Fattigbloggen
Det var en intressant rubrik frågan är om det är inte sant?

En blogg som har en av Sveriges största dagstidningar som "bas" får givetvis många kommentarer. Men det får också de artiklar som läsaren internt kan kommentera. Expressen är ett bra exempel som haft både interna bloggar och kommentarsmöjligheter. Nu har även Expressen öppnat för externa bloggar, vilket givetvis är glädjande för alla "oberoende" bloggar.

Kommentarer är kanske viktiga för att föra en dialog med läsaren, men jag brukar titta på vem som läser och hur länge personen läser. Det är för mig intressant information för att se om ämnet engagerar fler än mig själv. Jag kommer ihåg första gången mitt eget namn kom upp som referens i en annan bloggares inlägg och det är kanske mer intressant.

Vi är många som skriver och går det att få spinn på tankarna eller är det bara förunnat DN:s debattsida att skapa samhällsdebatt. Jag är helt övertygad om att de som säger att bloggande inte påverkar har grundligt fel.

Däremot är det i Sverige svårt att framföra en egen avvikande mening. I landet lagom är man antingen höger eller vänster. Partipiska viner för att upprätthålla den enda åsikten och då blir makthavares blogginlägg ganska slätstrukna och opersonliga.

Det finns en annan intressant sida med bloggen och det är blogglistorna. På min sida har jag valt ut de bloggar jag ofta läser och jag ser att dessa bloggar också används när mina läsare "klickar ut" från mig.

Eftersom jag är lokalt politiskt engagerad och ofta skriver på Nyköpingsbloggen
en blogg utan kommentarer så vet jag att det skrivna ordet påverkar. Det är inte många dagar mellan gnället från olika politiker om att jag bloggar. För viss har det blivit något märkligt likformat över Svensk politik. Men jag bryr mig inte så mycket om det jag har alltid en egen tanke och inte tänker jag avstå från att framföra den av "diffusa strategiska skäl". Det finns en mycket märklig osynlig partipiska som heter att förtroende vinns genom att stå enade i alla frågor. Det kallas visst regeringsduglighet med fikonspråk. Nu tror jag bara att sådant trams leder till diktatur i sin förlängning. Vi behöver få fram många olika tankar, framförallt i ett så litet land som Sverige. Ett kul expreiment jag prova var att blogga från Kommunfullmäktige i Nyköping på bloggy. Rätt stort intresse verkar det finnas för att följa vad våra politiker egentligen säger...det går att utveckla mycket mer.
Så jag förstår nog varför politiker på sina bloggar är utslätat försiktiga..och då blir de ointressanta att läsa. Det kanske inte är så mycket i den digitala värld vi lever i men när snart trehundratusen läsare har hittat mina bloggar så vet jag att något håller på att förändras i världen. När alla människor rent fysiskt får möjlighet att framföra sina tankar utan censur så händer det något med samhällets maktstruktur.

I förlängningen ser jag partiernas undergång och frågan som uppstår är hur kan då demokratin fortsätta och utvecklas..spännande eller hur

Så att påstå något om sociala interaktiva sociala nätverk är ganska osäkert. Självklart engagerar Fattigbloggen och också Hemlös. Reinfeldt har gjort utanförskap till något vi alla snabbt kan hamna i.

Men visst finns det en hel del politiska bloggar som bara fungerar som illaljudande trumpeter. Jag är inte på humör för att reta Bildt och Dixon och liknade pladdergubbar, men visst ger den här filmen en viss belysning till frågan...






Det skriv lite om olika partier och deras bloggande. Rasisterna hittade tidigt ut på bloggen. Men de som verkligen lyckats är Piratpartiet. Men skälet är inte bara FRA, Ipred och andra frihetsinskränkande åtgärder av Reinfeldts maktelit. Att Piratpartiet lyckas så väl beror på att de har så många bra skribenter. De undersöker och presenterar fakta och mycket ofta med en behaglig språkhantering. Alla kan ju inte ägna sig åt det Reinfeldt går..eller hur





Har du sett den där lilla figuren som sitter i handen på frihetskämpen. Den lilla figuren har en alldeles egen blogg . Klicka här och bli vän med den lilla figuren!
Så du som tror du kan allt om social medier, du har mycket att lära;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar