söndag 13 mars 2011

Härdsmälta i Sverige

Moder Jord skakar lite på sig. Hon är en levande planet vilket vi alla vet. Stora vattenrörelser, landmassor som flyttar på sig, allt skapar problem för de varelser som lever på den tunna jordskorpan. Jag slås över hur samlade Japanerna verkar på alla filmer och bilder som länkas ut.

Kanske är det för att de i sitt medvetande alltid har insikten om hur stora naturens krafter är och hur liten människan är. Vi vet ännu inte om det är tusen eller miljoner människor som kommer att dö eller få allvarliga skador. Jag vet att det avgörande hur vi överlever är hur människan konstruerar sina samhällen. Det som oroar mest, förutom det akuta räddningsläget, är radioaktivitet från den havererade energiproduktionen.


Att kärnkraften måste bort ur våra samhällen handlar inte om några teknokratiska frågor. Det handlar om att vi inte kan bygga samhällen på osäker grund.


I följden av Japans beroende av kärnkraften är just nu 25% av deras elproduktion helt utslagen. Regeringen i Japan funderar över om de törs öppna börsen på måndag. Ett börshaveri i Japan skulle sätta igång en dominoeffekt i alla världens ekonomier osv.

Handlar det som händer i Japan om Sverige. Kan vi mitt i "naturkatastrofen" lära oss något?
Jag har genom åren skrivit hundratals inlägg om det som nu sker i Japan. Vi måste ha ett långsiktigt tänk om hur den här generationen och alla andra skall kunna leva på Moder Jord.
Vi kan inte ha eller styras av politiker som bara kortsiktigt ser till plånboken eller sin egen maktposition. Jag vet inte när den politiska härdsmältan skedde, men jag vet att vi är många som är djupt oroade över hur samhället förändras utan långsiktig plan. Den här gamla bilden kom direkt på min näthinna när de första rapporterna från Japan började rulla in i i våra hem.



Vad är det vår regering gör för att skapa ett hållbart samhälle idag och för framtiden. Som jag ser det har vi i Sverige fått en regering som endast håller igång propagandan med bilder av att du och jag får det bättre om vi med hjälp av budgettabeller flyttar om pengar från det offentliga till privatpersoner. Jag hör inga visioner, jag hör inget som får mig glad, lugn eller övertygad om att vi bygger ett hållbart samhälle. Var ligger ansvaret..har vi ett kollektivt ansvar? Vi har valt Reinfeldt, Hägglund, Björklund och Olofsson att leda oss in i framtiden eller hur...

Har ni hört den här. Det går bra för Sverige, vi har balans i de offentliga finanserna osv..Du och jag vet att det är en lögn. Hela vår ekonomi bygger på en uppblåst privatkonsumtion som inte är i samklang med Moder Jord. Konsumtionen är nästan helt baserad på en helt sjuk fastighetsmarknad där du tror du är rik för att du köpt in dig på något objekt med lånade pengar. De andra är lata fuskare som inte vill jobba...

När moder Jord skakar lite på sig på andra sidan Jorden skakar 39 miljarder av dina egna pensionspengar som är investerat i Japan. Din bank kan haverera imorgon och du blir helt plötsligt stående i en kö du med, för att få vatten eller andra livsmedel...

Jag lider med de Japaner som nu lider och jag är mycket orolig för hur våra barn och barnbarn skall få det för att vi alla tänker så kortsiktigt.

I kväll när du lägger dig gå först ut och titta upp mot stjärnorna och vänd sedan blicken neråt och försök förstå att du befinner dig på ett glödande klot. Vi befinner oss i ett levande universum och vi behöver ledare som förstår villkoren för mänskligt liv. Kanske är det du eller kanske ditt barn som kan leda oss ur den avsaknad av långsiktigt tänkande våra nuvarande ledare har.

Tack för att du orkade läsa mina tankar.



SvD 1 DN 1 AB 1 Exp 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar