måndag 6 augusti 2012

Tillväxt, cannabis och lösningsmedel

Rubriken nu får Tillväxtverkets chef sparken får mig att må illa. På den nivån får man inte sparken man behöver bara inte arbeta länge, får lön och står till förfogande. Det är en del av det politiska spelet att göra politiker oansvariga.

Jag skrev en blogg idag om målare som fått nervskador av lösningsmedel. Många av de målarna behandlades på psyk p.g.a okunskap eller ovilja att erkänna arbetsskadan. Hur många som idag åkt ur hela sjuksystemet och arbetsmarknadsfasorna vet jag inte.

Men jag slås över hur olika människor behandlas...

Den andra nyheten jag studsade på var cannabis. DN skriver att danskarna är positiva.  Men det jag funderade över var den webbundersökning DN gör. Anser du att cannabis bör legaliseras?
Så här såg det ut nyss när jag tittade på resultaten. Ok ingen vetenskap men visst är det siffror som är anmärkningsvärda.
Ja
63% (10836)
Ja, men bara för medicinskt bruk
12% (2010)
Nej
25% (4301)
Totalt antal röster: 17147

Det finns mycket att tycka om cannabis. Jag har i mitt yrkesliv mött en hel del människor som fått ganska allvarliga skador men det är ganska ointressant. Wiki har samlat en del fakta så det är bara att läsa.
Det är inte själva debatten som jag tycker är intressant. Den har pågått länge och kommer säkert att pågå länge till. Det jag reagerade på var att endast 25 % säger nej.
Är det bara en darrig undersökningsmetod eller är det så att det har skett en kraftig åsiktsförändring i Sverige och vad beror då den på?

Läs även andra bloggares åsikter om Tillväxtverk 

1 kommentar:

  1. Undersökningen kanske inte säger mycket om faktiska siffror i Sverige men det pågår garanterat en åsiktsförändring då flera länder har börjat pröva om sin narkotikapolitik från restriktiv till mer fokus på skadereducering.
    Den Svenska narkotikapolitiken som har sin grund i Nils Bejerots ideologier som länge varit defenitiv i Sverige, börjar ifrågasättas då den är extrem av sitt slag och inte visar på någon framgång.
    Dessutom har bland annat forskare, politiker och andra inflytelserika börjat tala för en mindre polisiär politik mot brukare och missbrukare och en istället vårdfokuserad politik.

    SvaraRadera