söndag 11 november 2012

När faller ikonen?

Igår var jag på bio och såg Call Girl. Det var en bra film. Vi måste hjälpa Eva att få rätt trots att det kommer att kosta Sverige några ikoner. Sedan bordellhärvan tystade svensk media och rättsväsende är Sverige inte längre en demokratisk rättstat. Det är en varböld som vi måste peta hål på även om några Ikoner faller!

Nog om detta, jag har skrivit massor i historien och jag kommer att fortsätta skriva så länge jag lever. Många fler än jag skriver här är ett bra exempel på initierad blogg
När en statsminister står i Riksdagen och ljuger så är Sverige illa ute. Palme ljög om att rikspolischefen inte hade lämnat över ett pm till statsministern om att justitieministern var en säkerhetsrisk. Snus är snus och sexuella övergrepp mot minderårig är sexuella övergrepp mot minderårig om än i polisiära promemorior, så skulle Palme sagt istället.

Totte Wallin arbetade på ungdomshemmet som Eva vistades på som ung och har skrivit flera sånger i temat Lyssna på t.ex Pressveck "Om en var 13-år kan det bli fyra år.. ". Lyssna på honom när han blir intervjuad i radion Du hittar även hans blogg Tottes Tidning bland mina favoritbloggar.

2008 krävde några av de då minderåriga flickorna skadestånd från staten, men preskripstionstiden för ärendet gjorde att de nekades ersättning. I P4 Extra intervjuas bl a en av kvinnorna, Eva Bengtsson och justitiekanslern Göran Lambertz.Vet du inte vad bordellhärvan handlar om så lyssna lite på radioklipp på denna sida.

Vem lyckades lägga på locket så sent som 2008.....Göran Lambertz som alltmer börjar framstå som märklig i sin juridiska gärning. Vi får hoppas att ärendet lyfter vidare till EU så vi får fristående jurister att granska det som skett. Lambertz säger helt klart att Eva Bengtssons historia är sann men att tiden för skadestånd har passerat....snyggt.

Det som retar mig mest i hela den här historien är att GW Persson försvarar Palme och Fäldin med det mycket tunna argumentet att Doris sagt till honom att de inte var kunder.
Men Doris avslöjade aldrig några personer. Hennes cell var fylld med blommor från tacksamma kunder.
Har du inte läst boken Makten, Männen, Mörkläggningen så köp den här

Filmen Call Girl är också bra för den visar den syn på sex och prostitution som rådde på 70-talet. Jag bryr mig inte så mycket om att gubbarna köpte sex eller t.o.m. om några provade droger. Det som var problematiskt var de nära relationerna mellan politiker och kriminella nätverk. Det var nog den synpunkt som fick dåvarande rikspolischefen att informera statsministern.

Men mitt i historien så var det några minderåriga samhällsplacerade barn som blev sexuellt utnyttjade av gubbarna. Det får vi aldrig förlåta eller glömma. Vi får aldrig glömma att det gick att få tyst på polisen och på domstolen. Vi får aldrig glömma att det gick att få tyst på media. De som fick tyst på det fria ordet var människor som du valt. Ansvaret är ditt att utkräva ansvar. Sverige blir sig aldrig likt innan Eva får upprättelse.

När faller Ikonerna?

1 kommentar:

  1. kram på dig Björn! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den på facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du skriver så bra.

    /Lina

    kram <3

    SvaraRadera