måndag 31 oktober 2016

Time Waits For No One

Helt plötsligt blev det en massa besök på den här bloggen, märkligt med internet, jag har inte skrivit en bokstav här sedan 16 april. Så det var väl något skit jag skrivit på facebook som skapade några läsare.

Tänkte skriva några rader om Livet. Wiki har en enkel def. Liv (Biota) är den egenskap som delas av alla organismer. Det finns ingen entydig definition på biologiskt liv, men olika livsformer har vissa gemensamma särdrag som karaktäriserar dem, fortplantning (reproduktion), nedärvning, reagens på yttre stimuli samt ämnesomsättning (metabolism).

Det vi också med viss säkerhet, eller i varje fall, en säker upplevelse, är att tiden går i en riktning. Jag själv föddes Ettusenniohundrafemtioett år efter Jesus. Märkligt med en tidsräkning som utgår ifrån en saga. Nu tänkte jag inte surra om religion utan om just tiden.

Genetiskt biologiskt borde jag bli 73. Visst det kan blåsa ner en tegelpanna imorgon i huvudet och så är det slut. Eller visst jag kan bli några år äldre än mina föräldrar för jag äter och lever så nyttigt. Öppnar just nu en kall cocacola. Det gäller att njuta av Livet.

Om vi nu bortser från lite variationer så har jag 8 år kvar att leva, det är ca 3000 dagar eller 70000 timmar. Nej men usch så kan man ju inte tänka..jo det är just så vi kan tänka.

Det som inträffar är givetvis en märklig känsla. Jag tror människor reagera helt olika när de ställs inför att Livet tar slut. Även om vi bara vandrar vidare så finns ändå Livets realitet där oavsett om du är troende eller tycker du är den viktigaste varelsen på hela planeten.

Nu finns det ju ingen som har designat eller skapat Livet så det är inte fel att säga att Livet är meningslöst. I dessa tider av förhärligandet av individen så talar dagen profeter om att vi skall leva i nuet. Det är ju helt absurt. Nuet är ju nyss innan jag skrivit färdigt den här meningen.

Hjärnan min är full av intryck från 65 års vandring men vi är ju 10 miljarder människor som har en berättelse att berätta. Inte konstigt att facebook och youtube fått sån genomslag, alla vill bygga pyramider?  Det eviga Livet är här. Vad i hela denna enorma samling av hällristningar är värd att spara på...


Men poängen är att Livet är så fantastiskt, tänk 8 år då jag kan göra vad jag vill. Hur lång tid har du och framförallt vad skall du göra av tiden. Lev Livet Leende är en bra början.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar