tisdag 1 december 2020

Har mörkret fallit över Nyköping (Del 3)

 Jag har inte skrivit på en stund då jag inväntat några beslut. Idag kom beslut om bygglov.

Överklagande av Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens i Nyköpings kommun beslut om bygglov för 26 tvåbostadshus; Bönsta 6:3 Beslut Länsstyrelsen upphäver miljö- och samhällsbyggnadsnämndens beslut.

Vill du läsa hela beslutet så klickar du här 

Sammanfattning Mot bakgrund av angivna brister gällande redovisningen av hanteringen av dagvatten inom området upphäver Länsstyrelsen miljö- och samhällsbyggnadsnämndens beslut. Länsstyrelsen har vidare konstaterat att bygglov inte kan ges för bostadshus 26 samt förrådsbyggnaderna tillhörande tomterna 12, 19 och 26, med den placering som ansökan avser, eftersom åtgärderna strider mot gällande detaljplan oc

Det finns delar i beslutet som jag kommer skriva mer om senare eller prata om i den podd jag kommer starta kring nyår. Det skall bli riktig roligt. Jag tror fktiskt att rätt många kan ha behållning av att lyssna på den och delta. Mer om det senare.

Jag väntar på beslut från Länstyrelsen om det beslut om startbesked som gavs på delegation av Miljö och samhällsbyggnadsnämnden innan bygglovet var klart. Jag skall inte skriva vad jag anser om  den hanteringen att försöka kringå lagstiftningen. Det borde vara en uppgift för kommunens revisorer att se över hur nämnden fungerar.

Jag väntar också på beslut från JO om min anmälan mot att nämnden vägrar fatta beslut. Det kan inte vara så att en myndighetsnämnd bara tycker saker. Det skall bli intressant att se vad JO kommer fram till. Den här frågan är rätt viktig då den handlar om hur en kommun hanterar förvaltningslagen. 

Nu avslutar jag dagens inlägg med en fin sång.... 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar