tisdag 27 oktober 2020

Har mörkret fallit över Nyköping? (Del 2)

 Jag fick en hel del reaktioner på mitt inlägg "Har mörkret fallit över Nyköping"? Så här kommer del 2.

Den tidigare delen slutade i att Miljö och samhällsbyggnadsnämnden tagit ett delegationsbeslut (tjänstemannabeslut) på att bevilja marklov och startbesked. Det beslutet överklagade jag. Kort utdrag ur överklagan : 

.... Dvs markfrågan ingår redan i bygglovsansökan, som ej är prövad, och som strider mot detaljplan. Nämndens ordförande alternativt presidium väljer tydligen att låta markfrågan beslutas separat och på delegation och ej i nämnd. Jag ställer mig frågande till skälet. Eftersom bygglovet strider mot detaljplan överklagar jag nu detta ”delbeslut” om bygglov, marklov och startbesked. 1. Jag begär att ansökan om bygglov för uppfyllnad avslås 2. Jag begär att delegation i detta ärende inte används utan att ärendet i sin helhet avgörs av nämnd.... Så den frågan ligger nu hos Länsstyrelsen.

Ja så kom då dagen när bygglovsansökan skulle avgöras av Miljö och samhällsbygggnadsnämnden. Nämnden beviljade ansökan trots att den strider mot detaljplan. Nämnden refererar till PBL 9:31b där de hävdar att de ger bygglov då avvikelsen är liten och förenlig med detaljplanens syfte.

Ja sedan ringer en projektledare till mig. Vi pratade exakt 1 timme och 19 minuter. Han var trevlig och undrade om jag tänkte överklaga även bygglovet. Han undrade om det fanns några enskilda saker som gick att åtgärda för att komma vidare. Jag gick väl igenom de punkter vi lämnat som synpunkter och konstaterade samtidigt att det Miljö och samhällsbyggnadsnämnden nu beslutat gäller och innehållet i det beslutet kommer att överklagas. Jag har stor förståelse för att byggbolaget som nu köpt mark för 15,5 miljoner gärna vill få igång affärerna. Hade byggare och kommun i ett tidigt skede valt en dialog med de som har verksamhet i området hade kanske den här byråkratiska rundan kunnat undvikas och en betydligt bättre exploatering kunnat ske.

Så det blev rätt mycket läsande om PBL för att försöka förstå hur kommunen kunde anse att bygglovet kunde godkännas. Jag förstår fortfarande inte hur nämndledamöterna kunde låta den här bygglovsansökan passera. Men det är inte mitt problem utan ledamöternas.

Jag tyckte det var rätt intressant att försöka fånga lagstiftarens mening med undantaget och sedan skulle jag skriva ihop en vettig text. Det tog några veckor innan jag fick ihop text och bilagor och lämnade in överklagan på stadshuset. Det blev 10 sidor text och 63 sidor bilaga så min kopiator fick jobba.

Sammanfattning:

·         Bygglovet strider mot detaljplan P12/9 vad det gäller syfte.

·         Antalet avvikelser från planbestämmelser är inte i lagens anda även om varje enskild avvikelse definieras som liten av Miljö och samhällsbyggnadsnämnden.

·         Rimlig hänsyn har inte tagits till de synpunkter som framförts av de som har pågående verksamhet i området.

·         Miljöpåverkan är inte obetydlig vad det gäller trafik och avlopp.

·         Barns behov har ej utretts och tillgodosetts vad det gäller lek och trafik.

Jag begär att Länsstyrelsen upphäver Miljö och samhällsbyggnadsnämndens beslut.

Kommunens tjänstemänn scannade in överklagan och sände den till Länsstyrelsen i form av en nästan oläslig pdf. Lite märkligt är det också att en nämnd som fattar beslut inte hanterar överklagan. Att handlingar skall sändas till kommunen är ju för att avlasta rättsväsendet och ge myndigheten möjlighet att ompröva ett beslut. Så om beslutsfattaren inte tar del av en överklagan blir den hanteringen rätt meningslös. 

Kommunen borde  klara av att scanna in dokument. Men skall saker vara snett så skall det väl vara det hela vägen. Jag hade planerat lägga upp dokumentet med bilagor. Så är du intresserad av att läsa överklagan i läsbart skick så lägger jag upp den på en av mina sidor. Lite pyssel att göra om det till html så jag hoppar över bilagorna. Men klicka här

Så nu är det bara att vänta på vad Länsstyrelsen säger. Det kommer säkert en del tre i den här mörka historien.

Avslutar dagens blogginlägg med att berätta att snart kommer jag att starta en pod. Nyköping från höger till vänster blev det intetsägande namnet. Mer om det en annan dag. Tack för att du läste.


 

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar