fredag 9 januari 2009

Får man skriva vad man vill?

Tanken om friheten att publisera dök upp på två sätt för mig idag. Dels så var det Mymlans resonemang kring sponsor där jag fick lite funderingar över hur fri en journalist egentligen är. Existerar tredje statsmaken länge eller är den en myt?

Jag har stött på ett annat kanske tekniskt problem, men ända relaterat till spridning av det fria ordet. Jag skrev en JO-anmälan via min blogg.

Jag skrev så här på slutet: Jag sänder med länkar till tidningar DN , SvD Dagen samt Lennart Erikssons egen blogg samt kommentarer som ärendet skapat hos andra bloggar(medborgare). Källa till nedanstående knuff.se

Där klippte jag rakt av allt jag just då hittade på knuff. Syftet var att ge JO underlag för att frågan har ett allmänintresse och faktiskt debatteras kraftigt.
Indexeringen på knuff fungerade men sedan blev det någon reaktion via twingly och alla indexeringar försvann på inlägget. Jag har försökt få något svar men ännu inte fått något.
Troligen var det för att det blev en mycket stor mängd länkar som missförstods som bloggtrollande eller twinglyhorande eller vad vi nu skall använda för ord. Ur det perspektivet är det riktig med någon slags begränsning, men just i det här fallet var det mycket relevant kopplat till bloggen-JO-anmälan. Effekten blev ändå att spridningen (publiseringen) minskade. Det är ingen enkel fråga. Händer det i Kina talar vi om censur, händer det i Sverige så hittar vi andra ord. Resultatet blir ändå detsamma. Jag har ingen direkt kritik mot varken Knuff eller twingly utan kan förstå tanken eller syftet, men ändå blir det fel. Det finns något vi bör fundera över och det är just portalerna och indexeringstjänsternas oberoende. Kan de på sikt påverka och styra det fria ordet genom att styra flödet?

Nu nådde anmälan fram till den statliga myndigheten så ingen större skada är skedd förutom de funderingar händelsen gav mig.
wadstrom.blogspot.com 2009-01-09 08:16:47 - Migrationsverket

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: MIGRATIONSVERKET, RÄTTSSÄKERHET, BLOGGARE Lennart Eriksson JO avsked

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar