tisdag 10 mars 2009

Nu skriver jag om verkligheten


Nu börjar en serie på Nyköpingsbloggen om Nyköpings Kommuns politiska ledning. Det första temat är fastighetsaffärer.
Eftersom det handlar om fastigheter så börjar jag med en sann historia.
Det var pojken som gick lärling. En dag sa snickaren åt honom att han skulle hämta en låda folkpartister.
-?
Ok då en låda dyckert
-?
Jo dyckert är en spik som ofta saknar huvud och oftast blir osynlig i väggen.
-ok ;)

I Nyköpings Kommun som styrs av (mp) (c) (kd) (fp) och (m) träffades efter valet en överenskommelse om samarbete under namnet Nyköpingsalliansen.Läs bloggen och hela inlägget samt följ mina kommentarer i kväll på bloggy eller twitter direkt från Kommunfullmäktiges sammanträde i Nyköping.
Det handlar idag egentligen om en palatskupp utfört av fp och m som har stora likheter med hur FRA-lagen drevs igenom i Riksdagen. Fast i Nyköping sker det demokratiska arbetet i tysta slutna rum utan offentlig debatt inom partier och med allmänheten.

Demokrati och hur olika grupper drabbas är oerhört viktigt. Vi har sett hur försäkringskassan gång på gång har blivit regeringens budgetinstrument istället för vår försäkring. Vi kan nu läsa om att barmhärtighetsmord börjar komma in i debatten. Dödshjälp står och väntar runt hörnet. Jag är orolig eftersom människor värderas olika i arbetslinjens Sverige. Vad blir en äldre kostnadskrävande pensionär värd i kronor. När kommer alliansregeringen med förslaget att sjukvård bara ges till den som arbetar? Ett barn är värt 10.000 kronor enligt KD
Regeringen går till val på att inte höja skatten. De vinner väljare och gör sedan tvärtom.

Ekonomismen har slagit slint i huvudetallianspolitikerna. Nu är det dax för lite humanism och framförallt en ny politik i Sverige.

Var tredje svensk bloggar skriver Mymlan. Ikväll microbloggar jag om ett försök till palatskupp i Nyköping. Det handlar om hur (fp) och (m) försöker sig på ett styrelseövertagande i allmännyttan. Syftet är givetvis att lägga över kommunala allmäna kostnader på hyresgästerna i allmännyttan. men det här känner ni väl igen från andra kommuner där fp och m har makten. Följ det gärna på bloggy eller twitter.

Pengar har flera funktioner: som värderingssystem, betalningsmedel och värdelagring.Det som nu sker Sverige runt är att fp och m försöker komma åt just värdelagringen inom allmännyttan. Bush har redan visat att det var en farlig väg. Se den här filmen igen om varför vi har ekonomisk kris i västvärlden nu.

Framförallt följ min serie på Nyköpingsbloggen om politik på en liten ort. Nu är det fastighetsaffärer. Du kommer att förstå att det som sker i det lilla är det som sker i det stora.
Det kommer kultur, social, äldreomsorg, skola jag hela det kommunala ansvarsområdet. Det kommer budget och framförallt hur hanteras demokratin av olika politiker. Vad är det du gör när du lägger din röstsedel och väljer ett partiprogram.....Vad händer efter valet...vem tar makten då? Många intressanta perspektiv kommer att öppna sig. Någon skandal och lite humor kommer jag att bjuda på. Men framförallt hoppas jag det ger alla en ny kunskap.

Demokratin och yttrandefriheten är i fara. Ingen behöver tveka om att jag kritiseras för att jag nu väljer att skriva offentligt. Men som jag brukar säga:
Yttrandefrihet..frihet..ja just fri








Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: Nyköping moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan fra sverigedemokraterna Technorati om: , , , Icerocket om: , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar