söndag 28 juni 2009

Visby och Almedalen

Jag skulle gärna vilja vara i Visby dessa underbara sommardagar när Europas blickar återigen riktas mot ön.
Gotland har varit ett kärt återkommande sommarparadis för mig. men det var innan havet blev grönt av alger. Vad är en ö utan rent hav?
Det är vårt kortsiktiga konsumtionssamhälle som ger dessa effekter, inte minst det kortsiktiga tänkandet i Europas jordbrukspolitik. Vi öser in miljarder efter miljarder i konstgödsel..vem tjänar på det? Ekonomerna låtsas som affärer som vanligt, men inte ens en struts överlever i längden genom att sticka huvudet mellan benen.

Nu skulle det här inlägget handla om militära frågor. Jag gjorde min militärutbildning i Visby och senare FN-tjänst i medelhavet.
Jag saknar i och för sig inte lumpen men det var naturlig för mig med allmän värnplikt. Jag förstår inte vad som hänt med svensk militär & neutralitetspolitik sedan 2006.
Svenska grabbar och tjejer deltar i oljekriget i Afghanistan & Somalia. Värnplikten ersätts av en yrkesarme och populistiska folkpartister vill att Sverige skall frångå sin NEUTRALITET och ingå i USAledda Natooperationer.

Svensk industri har deltagit i mutaffärer och regeringen vägrar utreda trots att det är uppenbart. Vart tog Sverige det fria vägen.

Det värsta sedan Ådalen är nog att Sveriges regering återigen använder militären att övervaka och kontrollera sitt eget folk. Det är fruktansvärt att leva med kunskapen av att staten avlyssnar varje telefonsamtal och varje mail jag skriver.

Nej det behövs en radikal förändring av svensk politik. 2010 har du möjligheten att förändra. Sverige behöver en förändring. Sverige behöver en ny chans. Det är väl vårt fina land värt eller hur? Använd din röst en rätt som tidigare generationer kämpat för.

Mer intressant av wadström. Andra bloggar om: Almedalen EU ipred moderaterna , centerpartiet, folkpartiet, feministiskt initiativ, piratpartiet junilistan fra yttrandefrihet tryckfrihet pressfrihet frihet sverigedemokraterna Pirate bay Technorati om: , , , Icerocket om: , , fra läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar