söndag 10 mars 2013

Ibland händer det


Jag brukar inte gå på bio. Nu fick jag en födelsedagspresent i form av biobesök så på den vägen var det... Searching for Sugar Man blev valet av film. Malik Bendjelloul hade ju fått en Oscar och det var inte så vanligt att en svensk dokumentär uppmärksammas. Jo filmen var fin men jag fick en helt annan mycket större upplevelse.

I Wonder och andra texter av Rodriquez påverkade människor i Sydafrika att våga uttrycka sig om det rasförtryck och fascism som både vita och svarta levde under. Det som händer nu är en reflektion på hur det ser ut i USA. Vad var det egentligen som gjorde att en person som Dylan och inte en person som Rodriquez lyftes fram. Den som satt sig in i hur Latinamerikaner behandlas i USA kanske kan se det jag ser. Så självklart skall du lyssna på Rodriquez alla egna sånger och texter. När jag såg att han sjöng Like a Rolling Stone är det bara för underbart. Han är inte så ung nu men Dylan blir en blek skugga till denne ödmjuke man. Tänk att ha blivit bestulen på dina pengar och ditt musikaliska erkännande ett halvt liv och bara le. På frågan från journalisten om han hatar så är svaret varför hata någon man inte gillar..störtskön hållning till livet.. Jag bara älskar denne man.

Har du inte sett filmen än så har du en härlig stund framför dig.. Jo en sak till. Idoler har jag aldrig haft men Keith Richards har varit det närmaste man kan komma som idol för mig, men nu vet jag inte längre Sixto Diaz Rodriguez ja jag saknar ord.. Ibland händer det...



1 kommentar:

  1. Hej
    Jag är också fascinerad av personer som hanterar extrema motgångar i livet på det sätt som du beskriver att Rodriguez gjorde - stort. Nelson Mandela är en annan och det finns många till. Jag tror att de måste göra det för att inte förgöras av negativa känslor. Intressant överlevnadsstrategi.

    SvaraRadera