måndag 25 januari 2016

Är du psykiskt ostörd

Jag blev bara sugen på att skriva en typisk text för wadström, full av stavfel, meningsbyggnad som skall leda fram till Robert Lind i Kramfors. Hasse och Tage började ofta med en tidningsartikel så det verkar vara ett beprövat koncept. 

"den erkända gärningen har begåtts under inflytande av psykisk störning". En läkare åtalad för människorov som nu far runt i media. Vad är det egentligen som är så intressant? Troligen är det att det är en läkare. Det finns något som händer när en människa med en roll och ett ansvar gör märkliga "onormala" saker. När politiker som har en roll att företräda oss alla utnyttjar situationen att sko sig själv och säger en sak men gör en annan blir vi också lite störda. 

Jag fastnade i läkarens förklaring jag läste i tidningen. "inflytande av psykisk störning". Har aldrig hört den förklaringen från en politiker, utan politiker skyller oftast på att andra gör likadant. Dvs politiker gör allt de kan för att verka normala och behålla förtroendet för sin person. Ibland hör vi att någon skyller på överordnad. "jag följde bara order".

Nu får du hålla i hatten för att hänga med i vad jag skriver. Om man tror att man kan gå på vatten, göra tusentals människor mätta med några fiskar och några bröd, kan kliva upp från det döda..ja just det religion. Varför talar vi inte om psykisk störning när människor lämnar verkligheten in i sagans värld. Förklaringen är så härlig tycker jag. Man kan aldrig veta om verkligheten vi upplever verkligen är verkligheten...vänta nu..Så när något är tro eller religion så är det normalt, även om man börjar leva efter den, stifta lagar och tvinga andra att följa sagan. 
Vad är det som gör att religion inte klassas som psykisk störning. När man halshugger någon med hänvisning till sin Gud och sin tro kan vi på sin höjd komma till "inflytande av sin religion"

Det tog en stund i Livet att bli psykiskt ostörd, jag föddes ju in i ett samhälle djup präglad av religion. Jag är rätt glad att jag nu tillfrisknat och det var ingen lätt resa att göra sig fri från den psykiska "påverkan" religionen innebär.

Utan religion så blir man helt klart mer psykiskt ostörd och det öppnar sig andra vägar att förklara det som faktiskt sker. Men även när vi använder människans kunskap i form av erfarenhet och vetenskap så återstår ordet normal.

Ok om vi nu ställer alla människor på en lång linje utifrån någon egenskap vi tycker är intressant så är det bara hen i mitten som är normal. Alla övriga avviker från mittenpersonen, den normale psykiskt ostörda. 

Nej så kan det ju inte vara, jag orkar inte läsa, ta bort han så vi kan vila i frid.. Ja ungefär det inträffar om man petar på den myt och det trygghetsskal du omger dig med. Så kanske bäst att hålla käften människor blir ju psyksjuka när deras sjuka värld rasar samman.. Kanske kan vi ändå skylla på strukturerna som omger oss. Det är inte mitt fel jag föddes in i den här världen. Ja så är det, det är det kapitalistiska systemet fast håller ens den förklaringen? Har vi inte sett galenskapens ansikte i många olika politiska/ekonomiska system.

Ja så strunta i allt jag skrivit ovan och lyssna på det här istället: Du personligen orsakar de klimatförändringar som sker. Du personligen är ansvarig för att Lake Poopo torkat ut. Miljontals människor några mil bort drabbas av torka. Ingen is på höglandet och snart hotas miljonstäder som La Paz. Fast det är roligare att se att det snöar i USA. Eller roligare, viktigare kanske är ordet.  I Europa har vi vatten så nu stänger vi gränsen så vi slipper se och höra mer. Om du inte fattar ditt ansvar beror det nog på att du är korkad eller att du inte orkar se. Det är normalt både att vara korkad och inte orka se.

Det hade jag ingen aaaaning om säger du när du startar din Volvo eller dricker ditt vatten i en snygg plastflaska...skyll inte på mig jag gör ju bara som alla andra och jag lämnar faktiskt in min flaska på ICA när jag köper en ny.
Eller skall du skylla på din tro, att du bara gjorde det normala, bättre att säga som det är du skiter i hur andra har det så länge du själv kan leva psykiskt ostörd och det kommer några droppar vatten i din kran.

Så i den här Livets Teater är det viktigt att människor håller sina roller. En läkare är en läkare, en förtroendevald är en förtroendevald. Hur var det nu: "men strunt är strunt och snus är snus" Visst är det otroligt störande när vi inte kan lita på skådespelarna...

Du är helt normal bara att le mot kameran och ta en selfi.

Jag vill avsluta dagens predikan med dessa ord:

Vatten är en på Jorden förekommande kemisk förening av väte och syre som är nödvändig för allt känt liv.

Nu är vi äntligen framme vid Robert Lind i Kramfors. Vad det har med texten att göra vet jag inte men nu kan du lyssna på några som kan sin roll, det blir roligare då.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar