onsdag 3 februari 2016

Lite djupdykning i dagens tidningsrubriker

Idag var det många rubriker i tidningarna som fångade mitt intresse. Självklart var Arla intressant med tanke på olikheterna mellan ledning och bönderna som producerar. Även skillnaden mellan retoriken och verkligheten i politiska partier. Men det som fastnade var en artikel i Svd med rubriken "Bostadsköpare riskerar att få betala överpris"  Det jag fastnade för i den artikeln var inte frågan om undantag från amorteringskrav vid nybyggnad utan min blick fastnade på den här texten:


Bland annat hävdade Lennart Weiss, kommersiell direktör för Veidekke, samt Rikshems dåvarande vice vd Ilija Batljan att Riksbanken beräknade hushållens skuldkvot – över 173 procent – på ett missvisande sätt när svenskt skattetryck inte beaktades – ett av lobbyargumenten på 41 sidor i rapporten "Den bedrägliga skuldkvoten" beställd av undersökningsföretaget Evidens.

Ni som följer vad att jag ibland skriver om konsultföretag och osynliga makthavare. Dvs egentligen hur man kan beställa en åsikt och få den framlagd som "fakta". Prime med dess systerföretag United Minds. har jag skrivit om tidigare som exempel hur en del socialdemokrater arbetar. Läs t.ex här i AB  Men idag var det inte just Pr.byråer och konsultföretag, "de betalda faktaskaparna" som blev mitt fokus.

Det var ordet Rikshem och byggföretaget Veidekke som fångade min blick. 

Mitt grundtema är fortfarande hur gick det till när socialdemokraterna överförde miljarder av våra pensionspengar för att privatisera allmänyttan. Finns det något som skett i det demokratiska partiet socialdemokraterna som medborgare, hyresgäster, partimedlemmar inte fått veta? Har vi en dold agenda och vem eller vilka personer har den makten i vårt demokratiska Sverige? Verktyget var Rikshem så långt tror jag du har hängt med. VD fick ju gå men fick rätt bra betalt för jobbet.

Så vad har socialdemokraten och nu fd vd:n i Rikshem för sammanhang med direktören i Veidekke? På kort tid har det genom en mycket tveksam metod med skatteplanering och politisk korporativism genomförts en dramatisk förändring på bostadsmarknaden utan offentlig debatt och insyn. 


Först varför jag personligen bryr mig:
Jag hoppas när jag är klar med skrivandet om Fonder/Rikshem/Socialdemokratin kan använda ett tydligare ord än korporativism. Som alla förstår är det en ökenvandring bland olika makthavare där man lätt får sin egen trovärdighet ifrågasatt. Men 2012 publicerades en text om hur det gick till i min hemstad. Det var min start i att försöka förstå vad som egentligen händer. Miljarder av våra pensionspengar går till att privatisera allmänytta via verktyget Rikshem. I mitt levebröd och arbete som tjänsteman (bostadssamordnare inom socialtjänsten) fick jag senare beskedet att Rikshem inte hyr ut till vår kommun om jag på något sätt representerar kommunen. Så nu har jag heltidsbetalt av Nyköpings Kommun och får göra vad jag vill med min tid. Så jag tackar, studerar vidare och berättar min historia.. 


Berättelsen är lite mer komplicerad än så men den kommer ni att få vad det lider i sin helhet. Just nu handlar det inte om Nyköping. Luleå är en annan kommun du kan titta närmare på så behöver du inte fundera på min egen så kallade "objektivitet" . Jag har ägnat en rätt stor del av mitt liv i att arbeta för och med människor som far illa och är faktiskt rätt trött på olika makthavares hyckleri. Alla vet att det inte t.ex. vore särskilt svårt att ordna bostäder till alla människor. 

Kanske kan min berättelsen också "avslöja" och blottlägga hyckleriet så att fler börjar förstå vad det är för intressen i samhället som orsakar hemlöshet. Ja.. så ungefär då vet du vad som driver mig och att jag inte har några ekonomiska eller underliggande politiska intressen.

Åter till sambandet i den politiska debatten om hyror mellan nu ett av Sverigse största fastighetsbolag och en av Sveriges största byggföretag. Läs den här artikeln och ta in orden i rubriken: Ilija Batljan: "Det här är bostadspolitik på riktigt"  Det nya bolaget ägs till lika delar av Veidekke Bostad och Rikshem...


Ok följ hela tiden tråden miljarder från våra pensioner-privatisering av allmänyttan. 

Oavsett HUR det gått till, vilket jag berättar för er på mitt vis, så riskerar det som skett att vi får högre hyror och lägre pensioner. Tror du det löser hemlöshetsproblemet i samhället? Så vem tjänar på detta?


Ja så här mycket tankar satte dagens bläddrande i tidningsrubriker igång hos mig. 


Jag vet att jag egentligen skulle skrivit om Vattenfall  och varför du får betala så högt pris i din bostad för el. 

Eftersom miljarder i våra pensionsfonder satsas på börsen och även i Vattenfall så kanske du ändå kan tänka tanken parallellt med Rikshem, leder kravet på hög avkastning till din pension till lägre elpriser?  Om det nu blir både sänkt pension och höjt elpris. Vem tjänar på det och hur går det till? 



Rikshemskandalen visar på något i vårt samhälle som påverkar oss alla. Kanske skall vi inte stirra oss blinda på detaljer men de flesta av oss kanske bara kan orka se att det handlar om någon individ som glider fram på en räksmörgås.  Rikshem säljer 2013 två fastigheter till Olov Lindgren och Rikshems VD får ett hyreskontrakt på Östermalm av just Bostadsbolaget Olov Lindgren. Inget olagligt i det ett hyresbolag hyr ut till vem de vill. Det är väl inget att bry sig om eller hur... vi ser det ju dagligen i media om makthavare och förfasar oss en stund innan vi återgår till att laga mat eller pyssla om barnen. 


När barnen blir sjuka går vi till Landstinget och där finns bara duktiga läkare. Jo men visst käre vän backa några år i tiden och läs den här. 


Finns ett lite roligt uttryck som lyder "Samma babianer men nya lianer" . Att personer hoppar mellan roller och ibland har mängder av roller samtidigt kanske är en orsak till att många idag upplever en uppgivenhet. 


Jag kommer att berätta lite mer om varför Landstingen, främst vårt eget Landstinget Sörmland stänger vårdavdelningar och inte har personal. Då använder jag den enkla modellen följ de ansvariga individerna och framförallt "follow the money" med hypotesen att korporativismen i stort och de korporativistiska dragen inom socialdemokratin i synnerhet inte är så hälsosam.


Det är lätt att fastna i detaljer men när jag når slutet av min berättelse om några år så är nog ordet "Fondgate" ett etablerat ord i vårt land. Vi får se om jag lyckas få dig att lyfta blicken lite och förstå lite sammanhang. Bara att hänga kvar här i alla trådar så får du måla din egen bild..vi ses.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar