torsdag 21 januari 2016

Nu börjar det bli tid att flytta in i bloggen från Facebook. Jag har skrivit där senaste tiden och det tenderar att bli rätt långa texter.  Men nu flyttar jag som sagt mina texter hit och lägger kopia på FB istället. 
Det jag egentligen skriver om är hur och framförallt frågar jag mig varför socialdemokratin i Sverige helt plötsligt sålde ut allmännyttan i Sverige till Rikshem. Vad var det för krafter inom socialdemokratin som kom på att det vore smart att använda våra pensionspengar till detta. Risken är stor för ett haveri och vi får då både högre hyror och sänkt pension.
Hur gick det till, vilka inom arbetarrörelsen har den makten och varför har det skett i lönndom?

Bostadsmarknaden kom i fokus genom Kommunals bostadsaffärer som du säkert redan läst en del om. Häng på här så blir du nog lite klokare vad det lider...

Här är en kopia av mitt senaste fb inlägg. Som vanligt när Wadström skriver många trådar samtidigt ha en trevlig läsning:

 Lambertz, Borgström, Bodström några av de jurister vi sett i pressen genom åren. Kanske kan man kalla dem arbetarrörelsens jurister. Fast självklart får man vara med i vilket politiskt parti man vill, det påverkar ju inte ämbetet eller ens tjänstetillsättningar. Tjänstemannen i Sverige står alltid fri från politiken och det ger inga fördelar att vara med i ett politiskt parti.. Det är det som gjort Sverige ganska fantastiskt, fria ämbetsmän och en fri press.
Som ni vet är "bordellhärvan" enligt mig den största rättsskandal Sverige haft. Hela systemet slutade fungera, tom media, ingen stod upp för det omhändertagna barn som blev utnyttjat av män med makt. Egentligen är det den här historien som fick upp mina ögon för svensk korruption. Jag återkommer såklart i ämnet senare.
En vän från Sydamerika sa en gång till mig att man måste ha en polis, en läkare och en advokat i sin vänskapskrets. Jag minns så väl att jag sa att det måste vara svårt för de som inte har det och i Sverige har vi byggt ett tryggt system för alla.
Just nu är det två socialdemokratiska kvinnor som är fokus för media. Jag har läst mycket märkliga förklaringar om patriarkat och "könsmaktsordning" som förklaring att männen klarar sig när arbetarrörelsen tvättar sin byk offentligt.
Gustaf Frödings ord ekar: Men strunt är strunt och snus är snus,/ om ock i gyllne dosor,/ och rosor i ett sprucket krus/ är ändå alltid rosor
Jag blev inte förvånad när Margot Wallström valde Tomas Nilsson till advokat. Varför jag inte blev förvånad hoppar vi över så länge. För att ingen skall missförstå så ser jag Tomas Nilsson som en skicklig ämbetsman fri från politisk påverkan.
Kan väl säga att det finns rätt många variabler i den interna kamp vi nu ser inom arbetarrörelsen. Nu är ju mitt fokus våra pensionsfonder och socialdemokratins plötsliga intresse för utförsäljning av allmännyttan. Jag förstår om några av mina läsare inte hänger med i det jag skriver. Hur hänger saker egentligen samman? Lätt att bli avfärdad som rättshaverist eller helt paranoid. Ärligt talat så skiter jag i vad du tycker, försök att förstå det du ser själv istället, det är ditt ansvar som medborgare....det kommer mera..
Men jag kan inte låta bli att länka upp den här artikeln så får du väl fundera vad du vill se. Här ser vi en politiker/jurist/ som uttalar sig om vår utrikesminister och hennes bostad. Du kanske inte tror det är sant men jag har väntat på just det här uttalandet, jag var nästan 100% säker på att det skulle komma. Bilden klarnar,  hoppas även för dig...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar