onsdag 27 februari 2019

Sanningen

Ikväll känner jag för att skriva en typisk wadströmblogg om mina funderingar. Det är mycket som händer i världen. Det är lätt att hamna in i någon slags depression över sakernas tillstånd. Det har varit ganska många dödsfall bland människor som står mig nära eller betyder mycket för mig. Magnus Lindberg får svara för musiken.



Nyligen avled även en man som heter Bo Hermansson. Kanske inte någon du känner till men han var en man som klarade av att både förstå detaljer och se hela bilden samtidigt som han fick saker gjorda. En mycket sällsynt kombination som man inte snubblar på var dag.. Vi hade genom åren en hel del samtal som alltid startade från helt olika utgångspunkter men på något märkligt sätt lyckades få fram en större bild. Ett av de senaste samtalen började med att jag pratade om min oro över vad som händer när havsnivåerna stiger i befolkningstäta områden som Indien Pakistan. Det blev ett mycket långt samtal då Bosse som alltid var orolig för kärnvapen funderade just på Indien /Pakistan. En insikt jag fick av samtalet var att jag hade en felaktig bild av att kärnvapen var under kontroll av ett fåtal personer och dessutom under politisk kontroll. Så när nu rubrikerna kommer om konflikter mellan Indien Pakistan så borde vi nog vara dubbelt oroliga.

Inom politiken i Sverige kanske det inte händer så mycket egentligen. En process jag funderat en hel del över är vad som händer när det ideella arbetet verkar få allt mindre betydelse. Politikern som allmänhetens tjänare börjar alltmer likna en karriärväg för de som söker enkla stålar. Med pengar kommer alltid korruptionen som "ett brev på posten". Fast som "ett brev på posten" eller "går som tåget" har kanske fått en helt ny betydelse mot tidigare.

Jag har nog skrivit kilometer om korrupta bostadsaffärer, fonder och Swedbank. Så inte blir jag det minsta förvånad när det visar sig att Swedbank är en tvättautomat som gör kriminella pengar stulna i öststater användbara igen i väst. Lite tragikomiskt är att det just är Swedbank som så glatt tjänar enkla pengar. I ett program från Uppdrag Granskning fastnade jag för ett uttalade. Jo vi har stänga lagar, men  man behöver inte följa lagen.

En annan historia jag fått i skallen är den slarvige moderatledaren. Han glömde låsa in sitt vapen. Leif GW uttalade sig såklart om att det var brottsligt men att det var 100.000-tal som slarvade med att låsa in vapnen. Hoppsan vi har problem med vapen på gator och våra jägare glömmer eller skiter i lagen... Kanske en bra början vore att låsa in vapen och ammunition och varför inte de som slarvar med sina vapen.

Fast å andra sidan är den dystra sanningen att vi snart har lyckats förstöra den enda Planet vi har. "Våra ledare" verkar tro att bara de har lite kärnvapen att spränga andra in i helvetet så får vi fred. Att göra något åt den klimatförändring industrialiseringen skapat får någon annan lösa. De räknar nog kallt med att de själva är döda när miljökatastrofen slå till med full kraft.

För kan det vara så enkelt att människan i att utveckla sig som individ gjort sig maktlös i förhållande till naturen. Eller kanske så här: visst vi sorterar sopor för att spara resurser och hoppar glatt på ett flygplan för att få några timmars fylla och sol..... det är vi väl värda som individer.....

Sanningen förutsätter kanske att sant och falsk existerar. Ge mig en fast punk så skall jag rubba hela världen är nog sanningen. Vekar som om kaos är det naturliga tillståndet. Så vi får väl gilla läget och du glöm inte Lev Livet Leende.

Vem vet kanske kommer det en sommar snart så det går att försöka fånga en fisk i havet och hoppas det inte blir en plastpåse.

Hejdå Magnus, Bosse, Rune, Carl-Ludwig och ni andra som nu lämnat Livet på Jorden. Magnus får avsluta med en underbar sång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar