måndag 22 juni 2020

Sommarprat

Blev lite sugen på att skriva en text om något, jag vet inte vad än. Jag börjar md att stänga av rättstavningen så du känner igen dig.

Jag kan väl börja med Sommar i P1. Först ut i år var Greta Thunberg. Där finns det inget att säga då hon säger allt viktigt som behöver sägas.

Jag skrev en kommentar på facebook jag kan upprepa.
Greta beskrev idag sin resa över havet i segelbåt med en parallell att vi att befinner oss på vår enda farkost Jorden och inte har råd med misstag.
Ja, vi har Solen, Jorden och så har vi Keith Richards vad mer behöver vi.

När Sir Mick Jagger fick lite hybris och skulle göra solokarriär samlade Keith lite duktiga musikanter och så skapades The X-Pensive Winos. Min känsla var nog som den Keith troligen hade, en saknad efter Stones. Men musiken han fick fram var Stones utan glitter och raketer. Rak skön musik. Ja sedan blev det ju fart på Stones igen. Men här är en och en halv timme Keith.



Ja sommarvärdar var det visst. Idag var det Ulf Lundell en av mina "reskamrater" genom Livet. Han har också blivit åldersrik. Människor refererar säkert till olika saker i sina liv och jag gör det till "resekamrater" och deras perspektiv på Livet. Det är inte bara Keith, Ulf och några andra musiker utan även en hel bunt reflekterande människor, När man blir äldre dör tyvärr några själsfränder och saknad och tomhet leder liksom inte vidare. Minnen är huvudet fullt av till vilken nytta kan man fråga sig. Kanske någon slags referees till var man varit vad vet jag. Ulf filosoferar på temat bättre än jag. Bara klicka på länken Sommar med Ulf.

Ulf talar om ADHD och de som är kreativa och går före till skillnad från neandertalarna som stannar där de är. Ett rätt intressant perspektiv på vandringar. 

Tillbaka till Greta den extremt välformulerade unga kvinnan med Asperger. Jag slås över hur hennes fokus gör att hon inte får hybris utan lugnt pratar vidare oavsett all uppståndelse. Den egenskapen önskar jag att politiker kunde ha. 

Miljöpartiet har jag ägnat 15 år till och det är kanske varit en helt meningslös tid. Inte för mig själv, jag har lärt mig mycket om hur samhället och "demokrati" fungerar så där bakom scen. En viktig lärdom är att i vårt system är det viktigt vilka individer som bär demokratin. Jag har alltför många gånger sett förändringen när individer fått pengar och makt. Vi glömmer lätt att det faktiskt är individer vi ger makt inte partier. Partiernas uppgift är att formulera politik och nominera individer till val. Det är något sjukt att medborgaren bara kan välja ett parti vart fjärde år och sedan se på vad som händer på scen utan att kunna påverka odemokratiska individer. Det är som om det demokratiska systemet inte hunnit med tiden.

Just idag känner jag starkt för att delta i att dra igång ett helt nytt parti. Ett parti där medlemmarna faktiskt tillåts vara med och påverka hela tiden och de förtroendevalda bara är något slags språkrör. Det kan vid första anblicken låta som en utopi. Människor skiter väl i vilka beslut som fattas och vart samhället tar vägen. Eller om de faktiskt engagerade sig så skulle det bli för många viljor.  Min hjärna har snurrat frågan några varv och jag tror nog det är möjligt. Det som förändrat situationen är teknikutvecklingen och att människor idag är vana vid digitala system. Just nu känns det som jag bor i Nordkorea eller har ni sett bilden från när partiet samlas i Kina. Ingen kul känsla och när det gäller demokrati, öppenhet och miljöfrågorna håller det på att gå helt åt helvete. Ja i dess rätta bemärkelse det blir hett som i helvetet.

Mitt livet är snart slut och är det något jag lärt mig är att förändringar kommer oftast likt en naturlag utan att vi har en aning om att de skulle komma. Nu är ju livet helt meningslöst, om man inte fyller det med något, så med inspiration från Tretow kanske det går att skapa en demokratimaskin. Den som överlever få se.  Tanken kittlar att vända upp och ner på ett sjukt system hemifrån datorn. Vi äldre skall ju hålla oss undan från samhället har de bestämt.



 

Kanske är jag helt galen tänker du men vad är alternativet..... nästa blogg kommer inom ett halvår om jag lever och då ni kan läsa mer om "demokratimaskinen". Tack för att du läste.


  

2 kommentarer:

  1. Robin Everitt22 juni, 2020

    Hej Björn! Du skriver så tydligt och kärnfullt det är intressant som alltid. Vad tror du om att, med teknikens hjälp, ha fler folkomröstningar? Tror själv att det lämpar sig bra, särskilt inom lokalpolitiken. Ett problem kan säkert bli att det är svårt och tidskrävande för vanliga människor som inte har arbetstid som politiker. Dock tycker jag att nämndhandlingar tyvärr ofta kan vara onödigt krångliga och förvirrande att läsa, nästan som om det inte är meningen att "alla" snabbt ska kunna förstå. Det vore intressant att få ta del av dina tankar om det jag skrivit!

    SvaraRadera
  2. Tack Robin. Ja det är en svårighet att använda "folkomröstningar". Det blir ofta förenklingar typ ja /nej eller som vid kärnkraftsomröstningen även ett kanske. Däremot vilket jag skriver går det att skapa ett parti som arbetar med info/debatt och omröstningar för att ge partiets förtroendevalda beslut hur de skall aggera. Alltså en möjlighet för alla medlemmar att ständigt påverka. Jag håller på och funderar just nu på hur det skall kunna vara möjligt att få fram det du pekar på om komplexa handlingar i hanterlig version som alla medlemmar kan förstå. Men det handlar framförallt om att hålla en dialog innan det blivit färdiga beslutshandlingar. Jag tror det är möjligt utan kostnad och med ett minimum av adm. Ser vi till samtliga partier har de idag en utdöende medlemsaktivitet. Betalda politiker och ingen som lägger en kväll på att sitta av ett mer eller mindre meninslöst måte. Det är det största hotet mot demokrati. Engagemanget finns hos mäniskor men formen behöver uppdateras. Tveksamt om det går att genomföra en förändring i ett befintligt parti. Det finns alltför många strukturer och kanske även motstånd mot medlemsinflytande. Eftersom jag skrev lite om sommarpratare ovan lyssna på Mona Sahlin det var många klokheter hon gav kring makt. Ja lite snabbt svar men jag kanske klarar av att berätta mer senare.

    SvaraRadera