onsdag 9 september 2020

Har mörkret fallit över Nyköping?

Idag blir det en sann historia om hur Miljö och Samhällsbyggnadsnämnden fungerar i Nyköping. Det blir ingen argumentation om varför den ena eller den andra ideologin är bättre eller sämre utan bara en beskrivning på det mörker som kan möta en medborgare i Nyköping

Det blir en mycket lång blogg med en hel del namn och länkar för dig som vill kolla det jag skriver. Det är min berättelse men den håller för faktagranskning. 

Berättelsen börjar med att det 2012 beslutas om en detaljplan för det område som gränsar till min bostad. Detaljplanen fick namnet P 12/9. P 12/9 text P12 /9 plankarta 

Det var en seriöst genomförd detaljplaneprocess där människor och olika myndigheter fick yttra sig. Det är frågor i stort om vatten, el avlopp, natur, barn osv som behandlas ner till att förråden måste placeras minst 6 meter från tomtgränsmot gata osv... Planen förutsåg 22 villatomter helt enligt tidigare översiktsplan. Jag och övriga gillade att området skulle få en bra utforming och välkomnade de 22 kommande villaägarna.

Markägaren Wachtmeister provade att använda sig av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och Hjältevadshus skulle bygga husen. Ett bra projekt helt i linje med detaljplanen. Tyvärr var nog tidpunkten och finasieringen inte den bästa så projektet fick läggas ner. Annars är det ju brist på villatomter och ett överskott på bostadsrätter i Nyköping.

Straxt före jul/nyår 2019 började det röra sig i mörkret i skogen och en skogsmaskin gjorde ett kalhygge av den tidigare skogen. SN skriver  i maj 2020 en artikel där markägaren inte vill berätta vad som planeras.  (Det visar sig senare att Harg-Oppeby bostäder AB redan 2020-02-19 lämnat in ansökan om bygglov för tvåbostadshus med förråd.) 

Vi bosatta i Harg/Hagalund var lyckligt ovetande och hade tilltro till både markägaren och kommunen att detaljplanen gällde och inte skulle rundas.. 

Det kom ett A4 i våra brevlådor från projek Haga Backe i Harg där de skrev: Snart blir vi grannar. Information 19 augusti mellan 17-19 på tomten där husen skall byggas.

Under semestern dök det upp ett tillkännagivande på kommunens hemsida Tillkännagivande . Vi kan läsa att bygglov för 26 tvåbostadshus inkommit till Miljö och Samhällsbyggnadsnämnden. Vi kan yttra oss 2 juli-28 juli. Förslaget avviker från detaljplan P 12/9 stod det redan då. 

Intresserad som jag är så klickade jag på länken och hamnde i "tyvärr sidan kan ej visas".

Efter rätt mycket argumenterande med en samordnare Hagberg, där jag begär samtliga handlingar i bygglovsansökan, skall han maila dem "trots semestertider." Det slutade med att jag fick åka till statshuset  reception och hämta en bunt papper. Kommunens datorer ville tydligen inte fungera de dagarna. Jag frågar även Hagberg varför det är så sparsam info och skälet till att det inte går att hitta handlingarna via kommunens hemsida. Samordnaren säger typ, vi tyckte väl att förslaget inte avviker från detaljplan. Jag frågar också om de givit förhandsbesked vilket han säger att de inte gjort. (Jag fick senare tag i handläggaren och frågade vem som tyckte att bygglovet ryms inom detaljplanen. Det blir ett rätt otydligt svar om att de beslutar i grupp.) 

Ganska många i området började känna en oro för 52 lägenheter istället för 22 villor. Reaktionerna är som alltid olika. Vi som bor i en förening valde att var och en fick yttra sig i likhet med andra grannar. . Så vi var ett glatt gäng som åtog oss att samla ihop olika tankar och formulera det på papper. De som sedan ville kunde skriva under om de tyckte texten var ok. 

När jag ringer kommunen och frågar var jag skall lämna synpunkterna, möts jag av att det kan du göra om du vill men vi skall göra en "ny hörning". De har då kommit på att det första Tillkännagivandet var felaktigt. Vi väljer att lämna in våra synpunkter ändå.. 

Jag åker ner till statshuset, lämnar in handlingarna och tar ett mottagningsbevis som jag sedan mailar in till kommunen. Börjar kännas som ingen vill ha våra synpunkter. En av de saker vi skrev var att vi begär att ärendet inte skall beslutas på delegation utan av politikerna dvs Miljö och Samhällsbyggnadsnämnden.

Det kommer sedan ett nytt Granneyttrande länken är tyvär borta på kommunens hemsida men vi får brev också. Där står "Åtgärden avviker från detaljplanen vad och hur det är tillåtet att bygga" synpunkter senast 23 augusti.

Tillkännagivande, hörning, granneyttrande är olika ord kommunen använder för samma sak. Eftersom bygglovet avviker från detaljplan finns en hel mängd "detaljplanefrågor" med i vårt yttrande som vatten barnperspektiv osv osv. Ja sådant som vi har detajlplan till. (hela vår text finns i slutet av bloggen)

Vi började känna oss rätt utmattade och sände in samma synpunkter som vi tidigare lämnat per mail.

Jag ringde SN och pratade med journalisten som skrivit det första reportaget och frågade om de vill höra "mina synpunkter". Journalisten var intresserad då ingen ville yttra sig i det tidigare reportaget. Som försvar är att då visste vi inget mer än att detaljplanen gäller. Ja det blev ett hemmahos Intervju i SN 

Inte lätt för dig som läsare av den här bloggen att orka läsa men det mest spännande kommer så häng i en stund till. 

Som ni fattat om ni följt alla datum skulle bygglovet redan varit klart till den 19 augusti då vi skulle få information av Haga Backe.

När vi kommer till mötet är det ett helt gäng där. Wachtmeister, mäklaren från SkandiaMäklarna som redan börjat sälja och så 3 representanter för det nybildade Stockholmsbolaget Harg-Oppeby bostäder AB. Det var tre saker som fastnade hos mig. 1. Byggbolaget sa att politikerna redan givit ok. Jag pressade på rätt ordentligt med att få namnet på politikern, eftersom de inte haft någon nämnd än. Hon backade undan och någon av herrarna tog vid... 2. Markägaren och byggbolaget säger att marken nu är såld. Jag frågade flera gånger... 3. På frågan var barnen skulle leka blev svaret i skogen eller"på gatan" så var det med barnperspektiv.

Det där om politiker som lovat skaver och det gör det fortfarande. Det finns flera möjligheter att byggbolaget ljuger eller att det faktiskt är så att vi har politiker som går omkring självständigt och lovar utan laglig grund. Jag återkommer kring den tanken.

Nu har jag blivit rätt luttrad på olika besked så jag ringer för säkerhets skull till Lantmäteriet. Det är den myndighet som registrerar vem som äger mark i Sverige. Wachtmeister står som ägare och ingen ansökan är inlämnd. 

Efter en hel del letande får jag tag i en Peder Johnsson som troligen är den verklige ägaren av byggbolaget Harg-Oppeby bostäder AB. Det lät åtminstånde så när han pratar. Jag frågar om de är ägare till marken och varför de inte registrerat köpet hos Lantmäteriet. Han tycker att jag fantiserade och har ingen anledning prata med mig. Han var inte särskilt trevlig, men det är kanske inte jag heller. Han slänger på luren.

Då ringer jag mäklaren på SkandiaMäklarna och frågar hur hon kan sälja något åt en uppdragsgivare som inte äger marken. 

Femton minuter senare ringer Peder Johnsson upp igen och är len i rösten. Han säger att jag har rätt i att köpet inte var registrerat och nu kommer en spännande förklaring... Wachtmeisters mark skall genom en förättning delas upp i tre fastigheter. 2 bostadsrättsföreningar och den tredje delen skall kommunen köpa. Jag börjar förstå. Det finns alltså ett lovat köp, en investering från kommunen på att köpa mark av Wachtmeister eller av byggbolaget. 

Vem i Nyköpings kommun  har makt och mandat att lova något sådant? Eller ljuger byggbolaget eller  är det jag som inte fattar hur fastighetaffärer fungerar i Nyköping.? I detaljplanen står att kommunen skall ta över driften av gata osv men det är något annat. Jag försökte kolla lite om det är brukligt i Nyköping. Kanske är det så att "någon policy" finns om att köpa mark för att finansiera privat byggande. Men återigen, någon form av beslut om våra skattepengar behöver fattas på ett demokratiskt vis.

Nu har du väl tröttnat på alla ord men häng i en stund till..

Jag börjar nu känna ett behov av att informera nämnden och se till att våra synpunkter når fram till alla tjugotvå politiker, ordinarie och ersättare..  Jag begär företräde till Miljö och samhällsbyggnadsnämndens sammanträde 29 sept. Vad tror du händer... Jo ett rätt luddigt mail med tyckande, inget beslut och ingen besvärshänvisning. Förvaltningslagen är tydlig om företräde, beslut och besvärshänvisning. Det här är ett citat från kommunens svar till mig via mail.  "Som jag nämnt tidigare finns det tyvärr ingen möjlighet för dig att närvara vid nämndsammanträdet, varken via länk eller i person och inte heller om du går ut inför själva beslutet. Vi kommer inte fatta något formellt beslut om detta." 

Jag kontaktar domstol. De säger att det här får du anmäla till JO. Lämnar kommunen inte något beslut kan domstolen inte hantera en överklagan. I nuläget vill jag inte lägga energi på att skriva JO-anmälningar. Det är kommunfullmäktige som har ansvar att lagar följs om en nämnd inte gör det. Kommunen har även en revision som skall granska, så det kan inte vara en enskild medborgares uppgift.  

Nu hoppar jag fram till idag då jag fick info om att Miljö och Samhällsbyggnadsnämnden fattat två beslut. Alltså inte politikerna i nämnden om någon nu trodde det, utan på delegation av tjänstemän. Besluten gäller: Bygglov om uppförande av transformatorstation D A 2020-001171 och ansökan om marklov för uppfyllnad (D A 2020-001131. Allt avser Bönsta 6:3 som jag hela tiden skriver om.

I meddeandet går att läsa: "Beslutet med tillhörande handlingar kan du ta del av med din e-legitimation via kommunens e-tjänst". Självklart undrar jag vad och hur tjänstemännen kan fatta beslut om när bygglovet inte ens varit uppe i nämd? Det gäller faktiskt ett bygglov som strider mot detaljplan. Så kanske har vi några duktiga tjänstemän som skrivit just det i beslutet. Vi skall ju känna tillit till den kommunala förvaltningen. 

Jag loggar in med bankid enligt konstens alla regler för att se besluten. "Det finns inget ärende kopplat till ditt personnummer."  

Alltså byggs ett system som kräver att kommunen lägger upp alla personnummer på hyresgäster eller ägare som berörs av ett beslut...Vem har kommit på detta och varför?  Kommuen kan aldrig klara av att lägga upp personnummer på detta sätt. Frågan är om det ens har rätt att göra det. Så besluten och besvärshänvisning är fortfarande i mörker.

Till dig som orkat läsa hela texten och förhoppningsvis hänger med i berättelsen får gärna höra av dig. Min mening är att människor inte ska behöva jaga information för att kunna ta del av den demokratiska och lagstyrda processen i en kommun.

Avslutningsvis kan du läsa vad jag och andra framfört för synpunkter. 


Till Bygglovsenheten i Nyköpings kommun

Det har kommit till vår kännedom att en ansökan om bygglov inkommit till Nyköpings kommun.

 

Undertecknade är medlemmar i bostadsrättsföreningen Trumpeten 1.

Vi kommer att bli Haga Backes närmaste grannar och härmed begär vi att beslut om bygglovsansökan tas upp i nämnd och ej via delegation.

 

Den ursprungliga detaljplanen från 2012.04.02, P12-9, avsåg 22 villatomter.

Den inkomna bygglovsansökan avser nu istället 52 bostadsrättslägenheter fördelat på 26 tomter med tillhörande huskroppar och tillbyggnader.

Denna förtätning/förändring påverkar en rad grundförutsättningar i gällande detaljplan.

 

Vår åsikt är att bygglovet ej skall beviljas i sin nuvarande form och ifrågasätter om gällande detaljplan kan användas för ansökt bygglov.

 

Se kommentarer och synpunkter nedan.

 

FÖRÄNDRINGAR

        22 villor är godkänt i gällande detaljplan P12-9. Bygglovsansökan avser 52 bostadsrätter fördelat på 26 huskroppar och tillbyggnader. Det är 2.3 ggr fler hushåll än godkänd plan, en kraftig förtätning.

 

        Vi har också kommentarer gällande att det finns planerad användning av ”prickmark” för altaner och uthus förutom majoriteten p-platser inom bebyggelsen.

 

        Hustypen och placeringen innebär att 14 av lägenheterna ”bildar en vägg med två våningar fönster” mot befintlig bebyggelse, vilket även påverkar ljusförhållanden till befintliga byggnader.

 

        I P12-9 omnämner kommunen Hagalund som ett luftigt och rymligt område och att naturmarken är av ”oerhört stor betydelse för att ge variation och bryta uppradningen av hus”. Bygglovsansökan förändrar totalt områdets karaktär.

 

 

        Sökande har trots många försök inte lyckats få in en (1) tillbyggnad/tomt, inom de villkor detaljplanen kräver.

 

 

I kommunens preliminära besked i kommunikationen med sökande står det att läsa:

Vår bedömning är att två komplementbyggnader per tomt inte kan anses vara en liten avvikelse.

Vi kan inte se några skäl att godta det i bygglovet när det finns plats att göra delade förrådsbyggnader på tomterna, vilket dessutom skulle förstärka intrycket av att det är fråga om tvåbostadshus och inte två sammanbyggda huvudbyggnader.”

 

 

I en annan kommunikation mellan kommunen och sökande finns även följande råd från kommunen till sökande:

Om ni ändå vill ha en byggnad per bostad har ni möjlighet att uppföra tillkommande förråd som friggebodar när slutbesked har meddelats i ärendet.”

 

 

 

BYGGNATIONEN

        Om planutjämning och sprängning kommer att ske enligt skiss till byggnadslov, trots skrivning i tidigare detaljplan, begär vi att stenkross på plats ej bör godkännas p.g.a. buller och damm.

 

 

        Byggtrafiken under byggnationstiden behöver utredas och planeras. Byggnationen är tänkt att ske i etapper vilket medför påverkan för området under en längre tid.

 

 

        Ett önskemål är att exploatören bekostar och utför en besiktning av närliggande fastigheter. Detta då sprängning riskerar att orsaka sättningar och andra skador på befintlig bebyggelse.

 

 

BEFOLKNING

        Beräknat på 2 vuxna + 1,5 barn ökar antalet boende från 77 till 182, varav antal barn ökar från 33 till 78.

 

Barnperspektivet har inte beaktats.

 

 

 

 

LEKUTRYMMEN I PLANOMRÅDET

        Antalet barn ökar i planområdet. I kombination med att kommunen minskat offentliga lekplatser i Hagalundsområdet undrar vi nu var barnen ska ta vägen.

 

Rimligt att redan vid planläggning för en bostadsrättsförening ta ansvar, så att barn inte leker på gator och bilvägar.

 

 

SKOLBARN I TRAFIK

        Fler hushåll än planerat i BRF Haga Backe innebär att fler barn tar sig till och från Släbroskolan och Oppebyskolan.

Hela Råbyvägen bör trafiksäkras och därför föreslår vi att gång- och cykelbana bör avskiljas från biltrafik vid nyplanering.

 

I den godkända detaljplanen accepterades den befintliga trafiksituationen med blandtrafik, men nu när antalet barn beräknas öka känns det som en stor försummelse av säkerheten.

 

 

TRAFIKÖKNING FORDON

        Tidigare beräknat 110 tillkommande fordonsrörelser.

I den föreslagna planen sker en ökning på 2.3 ggr, vilket leder till 253 fordonsrörelser med samma beräkningsgrund.

Därför bör en ny trafikutredning i Hagalundsområdet göras.

 

        2020-05-05 begärde bygglovsenheten ett yttrande från gatuenheten angående trafiksituationen. Inga svar finns redovisade.

 

        Utfart Hargsvägen-Eskilstunavägen är redan ansträngd med trafik från Bönsta Allé samt genomfart Påljungshagehållet.

Busshållplatsen är tidigare placerad på Hargsvägen för att dämpa trafikrytmen, men har nu blivit mer av en trafikfara.

Vi är oroliga att situationen förvärras ytterligare med trafiken från Haga Backe.

 

 

EL

        Antalet elkonsumenter beräknas öka från 77 i godkänd detaljplan, till 182 om bygglovet godkänns.

Redan i dagsläget förekommer elavbrott då nätet överbelastas.

 

        Vid kommande omställning av fordonspark förväntas elförbrukning öka ytterligare.

 

SNÖ

        Planerade minimala tomter saknar uppläggningsplats av snö. Påverkar sophämtning och blåljusfordon.         

 

 

VATTEN

        Vattenavrinning skall ske genom infiltration. Större delen av ytan blir hård i form av tak och asfalt.

Vid kraftigt regn och snösmältning kommer avloppsnätet att belastas.

Avloppsnätet och rören är planerat för 22 villor, vilket kan betyda ytterligare breddning ut i Nyköpingsån för att avlasta reningsverket.

En utredning bör göras gällande separation av regnvatten.

 

        Enligt den godkända detaljplanen har ännu ingen geoteknisk undersökning av planområdet utförts och det saknas uppgifter om grundvattennivån.

 

 

BRANDRISK

        Förtätning av fastigheter med bilparkering emellan ökar risker vid brand.

Om boende i framtiden tillåts bygga Carport kan riskerna öka ytterligare.

 

        Bygglovsenheten har begärt synpunkter från räddningstjänsten angående eventuella risker. Inga svar finns redovisade.

 

 

PARKSLIDE

        Bekämpning pågår av markägare.

 

        Vid markbearbetning sker spridning av växtdelar om jordmassor ej omhändertas korrekt.










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar