fredag 16 maj 2008

Höj bensinpriset nu!

Bensinpriset måste mer än fördubblas fram till år 2020 för att utsläppsmålen för koldioxid i Sverige ska klaras. Det innebär ett pris på över 27 kronor per liter i dagens penningsvärde, enligt en ny rapport från Statens institut för kommunikationsanalys (Sika).

Förra året skrev jag ett inlägg på - on all sides - om att höja bensinpriset till 25:-/litern.
Det blev som väntat lite fåniga kommentarer som kallar det orealistiskt osv..

Men faktum är att i måste få ner förbränningen av olja. En mycket kraftig satsning på kollektivtrafiken är den enda realistiska lösningen på kort sikt. Så passar staten på nu och håvar in skattepengar på oljan och samtidigt överför dessa medel till kollektivtrafiken så fungerar samhället.

Ett förslag skulle kunna vara att införa helt avgiftsfri persontransport på buss,viss taxi, tunnelbana, spårvagn och tåg. Det skulle leda till en enorm ekonomisk drivkraft som gjorde att människor lämnade bilen hemma och åkte på de transportmedel de redan betalt via skatten.

Idag administreras trafiken av alltför många instanser. Kostnaderna för en biljett är för hög! Vad kostar en buss + en förare per mil? Övrig kostnad göder idag bara massa improduktiva instanser som hanterar avgifter och gör inkrökta planeringar i trafikbolag, kommuner, landsting och stat. Alla har de sektoriserade, begränsade ansvar och uppdrag. Ingen har ansvar för att jag kan resa från punkt a-b på ett smidigt sätt.

Skall det vara så svårt att planera kollektivtrafik som går att använda. Jag minns fortfarande när jag en gång i tiden körde buss och skulle avgå 5 minuter innan tåget kom till stationen osv..
En modern myndighet med modern teknik som har ansvar för Sveriges kollektivtrafik är lösningen.
Ok vad händer när många väljer att åka kollektivt...jo trafikkapaciteten byggs ut omgående..

Hur vi än vrider och vänder på frågan så är nuvarande modell med en oljedriven bil till alla en dödsdömd lösning. Så slå till med en rejäl skattehöjning nu. Marknaden kommer ändå att höja oljepriset så varför passivt titta på när det går åt helvete.

Så alla invändningar om att landsbygden inte klarar en skattehöjning är bara nonsens. Priset kommer att höjas och idag klarar vi att subventionera de som verkligen behöver åka egen bil i vardagen. I framtiden är den möjligheten borta..

Teknikutvecklingen går också framåt. Det finns idag helt el och solcellsdrivna bilar som prototyper så bilen i sig kan säkert utvecklas när det kommer ett ekonomiskt skäl att göra det. Så invänta inte marknaden som reagerar först när det är för sent, utan handla nu. Höj skatten så att utpriset på bensin blir 25:-/ litern och gärna imorgon.

Mer intressant av wadström. Andra om: , , , , transport, kollektivtrafik, persontransport, skatter, bensin, bensinpris

8 kommentarer:

  1. "Så alla invändningar om att landsbygden inte klarar en skattehöjning är bara nonsens"

    Nej inte nonsens, realitet. Vi skulle få flytta eftersom det inte finns en chans i världen att vi klarar oss. Fanns det kollektivtrafik här, sure, jag skulle vara först på plats att åka. Men det finns inget. Över 50 000 kronor/år skulle vi få betala för att min sambo skulle ta sig till jobbet. När vi båda börjar jobba så kan du ju räkna ut summan. Över 100 000 kr/år är inte nonsens.

    SvaraRadera
  2. "Det blev som väntat lite fåniga kommentarer som kallar det orealistiskt osv.."

    SIKA kommer i sin rapport mycket riktigt fram till att en höjning till 27 kr/l är orealistisk och föreslår att andra åtgärder vidtas än att höja bensinskatten. SIKA:s rapport visar åter på det kända faktumet att folk väljer bilen oavsett priset. Det är helt andra faktorer, som till exempel bekvämlighet, tillgänglighet och restid som avgör valet av transportmedel. En sänkning av kollektivtrafikens biljettpriser skulle därför inte minska bilkörningen annat än marginellt utan bara innebära ännu lägre status för kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
  3. Sandra & Anders
    Landsbygden behöver individuella transportmöjligheter i mycket högre grad än tätort. Självklart!
    Det löser ett samhälle bäst genom att forma ett skattesystem så att det inte drabbar de som inte har alternativ. Nonsens blir det om i låter marknaden styra. Bensinpriset kommer att dra i väg oavsett vad politiker beslutar om. Har i inte byggt ut kollektivtafiken och styrt om "onödiga" biltransporter så kommer landsbygden att vara utan möjligheter. Vi ser redan idag en gigantisk omflyttning till tätorterna där transportkostnader är en viktig orsak.
    Avgiftsfri kollektivtrafik gör att människor lämnar bilen hemma. Det är bara en "idiot" som betalar resan två gånger. Däremot kan vi inte fortsätta bygga in oss i ett samhälle som KRÄVER att varje invånare har en egen bil. Vi måste snarast få en kollektivtrafik som går att använda utan onödiga väntetider. Det måste gå att resa på tvären i sverige med tåg osv...

    SvaraRadera
  4. Hej, jag diskuterar också detta på min blogg. Ett mycket viktigt ämne som diskuteras för lite enligt mig.

    SvaraRadera
  5. Det är inte tanken som räknas…
    Alla vill vi skapa en bättre framtid för våra barn. Men vem gör något åt det? Ditt engagemang kanske kan kännas futtigt om du bara ser det som en isolerad handling. Därför finns slutasnacka.se. Här kan du förbättra världen tillsammans med andra. En släckt lampa kan bli tusentals släckta lampor. Ett återvunnet batteri kan bli hundratusentals. Här blir din handling en del av en stor helhet.

    Gör något på www.slutasnacka.se!

    SvaraRadera
  6. Hej anonym
    Du skriver "alla vill skapa en bättre framtid för våra barn"
    Tänk om det ändå vore så vackert. Nu är det inte ett sant påstående för då hade vi inte svält,krig, miljöförstöring. Kanske dax att öppna ögonen och se världen som den ser ut. Självklart finns det människor som fullständigt skiter i både dina och mina barn.
    Men håller med om att många bäckar små blir en å. Så inte skall vi ge upp utan fortsätta arbetet för en framtid....nu och varje dag framöver.

    SvaraRadera
  7. Det går aldrig få så kollektivtrafik fungerar i vardagen, helt omöjligt? Eller?

    Vi i Norrland MÅSTE använda bil, världen må gå under men vad ska man göra? Det har gått förut? Är det inte lite sent att tänka på det nu? Det har nog förstörts rätt så mycket redan och det finns väl andra saker man kan göra åt och om man ser på andra länder så har dom billig bensin och släpper ut massa föroreningar och skit så jag tycker detta är dåligt och inte alls realistiskt.

    SvaraRadera
  8. VAD VILL DU?
    De som bor i glesbygd, oavsett om det är Norrland eller Vikbolandet eller Småland eller vad du vill klarar faktiskt inte hur höga drivmedelskostnader som helst. Och då är frågan: Ska man få bo i glesbygd eller ska alla bo i tätort? Vad ska vi ha glesbygden/landsorten till då? Till stockholmare eller andra höginkomsttagare för fritidsändamål? Vad sägs om grangärdena då? Hur är det med milötänket då? Undrar jag.

    SvaraRadera